Hej!
Undrar om det är någon som kan hjälpa till med beräkning av en järnbalk.
Jag har en beräkning gjord på limträbalk. Spännvidd-5m, limträ 115 x 495, nedböjning 8 mm.
(limträ 115 x 405, nedböjning 20mm)

Någon som kan översätta detta till en H- eller I-balk?

Hur stora är lasterna oc hvar på balken ligger lasterna? Utbredd last eller flera punktlaster?

Kanske kan hjälpa dig om jag får veta de siffrorna.

Tyvärr vet jag inte lasterna eller punkterna. Hus med platt tak som ska byggas till i vinkel, även det med platt tak. 5 meter på den gamla ytterväggen ska bort och ska ersättas med en balk. Trävaruhuset har haft någon att räkna på detta men att få en uträkning på en järnbalk ska järnvaruhuset ha 1500 kr >:(.
Eftersom jag har nedböjningen på limträbalken uträknad borde man kanske kunna räkna balkänges och få reda på vad vad det skulle motsvara på en I-balk.

hemma skrev:
Tyvärr vet jag inte lasterna eller punkterna. Hus med platt tak som ska byggas till i vinkel, även det med platt tak.  5 meter på den gamla ytterväggen ska bort och ska ersättas med en balk. Trävaruhuset har haft någon att räkna på detta men att få en uträkning på en järnbalk ska järnvaruhuset ha 1500 kr >:(.
Eftersom jag har nedböjningen på limträbalken uträknad borde man kanske kunna räkna balkänges och få reda på vad vad det skulle motsvara på en I-balk.
Visst, det ska vi kunna ordna, men jag måste i så fall lite uppgifter om limträbalken, då böjmotståndet eller yttröhetsmomentet och E-modulen. Det bör stå uppgifter om detta där du räknade på limträbalken.

en limträbalk som är 6m lång, 115x400, som punktbelastas med 300kg mittpå, böjer sig 3mm. Iaf den jag lagt upp på vinden....

Jag ska ner till trähandlaren och se om han kan skaffa fram dessa uppgifter eller åtminstone ge mig ett tfnnummer till tillverkaren av limträbalken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.