Fönstrena är monterade och spån och gips sitter på väggen och det är dags för fönstersmygar.

Hur brukar man göra?

Köper man mdf och sågar till själv, eller finns det färdiga bitar som passar?

Om det finns färdigt? Fråga din fönster leverantör.
Annars är mdf ett bra alternativ.

Fönster smygar finns i färdiga mått på 70, 96 och 121 om jag inte missminner mig... Tillverkade i "grymt" fin mdf lackad och klar färdig att limma på plats :-)

Jag använder vita hyllplan 20 x 300 x 2480 mm. Kostar endast 59:-/st. på Cheapy. :D

Hej Snickarna gjorde en ram av snickeribrädor av bra kvalite som skruvades fast, dessa klarlackar vi bara, blir
stabilt och snyggt // Goerana

Vi har MDF med en liten pärla fräst i kanten. Sedan är de målade.

MDF har funkat väldigt bra för oss, relativt lättarbetat och rör sig minimalt.
Vi hade inte mycket att välja på annat än massivt trä (snickarskivor) men det rör sig mera och risken för sprickor i anslutning till fönster och fönsterbänk är större.

Men hur ska man fästa skiten då ? Limmar man bara på den tunna kortsidan typ 20 mm eller bygger man ut med distanser med o limmar på hela flatan.......

fooney skrev:
Men hur ska man fästa skiten då ? Limmar man bara på den tunna kortsidan typ 20 mm eller bygger man ut med distanser med o limmar på hela flatan.......
Klossar ut med masinote och sen så limmar man med smältlim och montagelim..... Kanon....SOm morsan har skckad med, man blir alldeles tårögd vad bra det blir :-)

Klossa ut med skruv. Tex spån eller gipsskiveskruv. Lätt att justera.
Sedan bara att skruva dit skivan, spackla och måla.
Limma mot skruvarna går nog också bra.

Hur fäster man enklast i lättbetong? Spik eller skruv? Ska sätta foder runt min nya ytterdörr. Problemet är att det satt en gammal karm med dubbla dörrar innan ( en som gick ut och en som gick innåt ) så det blir ett foder som är 130mm. Väggen där fodret ska fästas är väldigt ojämn. Några bra tips på vägen ???

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.