Tänkte bygga en loftsäng (190 cm ovan golv) i en garderob som är ca 115 cm bred. Jag undrar om en spånskiva som är 1,6 cm tjock håller för ett spann på 115 cm? (Jag antar att 1,2 cm i tjocklek blir för klent). På längden är nog inga problem då skivan ligger på 6 stödpelare (råplan) och med viss väggförankring. Kan det finnas bättre alternativ än spånskiva till detta?

Hej!

Om du lägger "reglar" på tvären under med CC 60cm så är det absolut inga problem.

Återkom gärna med slutresultatet!

//Magnus

Bob_the_builder
Problemet är att det inte blir någon ventilation mellan madrass och skiva, så det finns nog risk för lite unken lukt om du inte lyfter på madrassen och vädrar några gånger per vecka. Ofta köper man ju en ribbotten som madrassen vilar på (finns billigt på IKEA, lönar sig inte att göra själv). Jag har även sett hålad masonite som sängbotten.

Edit: Nåja, murarn hann före, men det bekräftar ju mitt inlägg. ;)

Bob_the_builder
Specialskuren madrass, då? Har nog aldrig sett en icke-rektangulär säng, faktiskt. Häftigt.

"Murarn".... >:( Hrrrmpf!
¨
"Rörkrökarn" då, smakar det bättre? :)

Bob_the_builder skrev:
Specialskuren madrass, då? Har nog aldrig sett en icke-rektangulär säng, faktiskt. Häftigt.
Har en kompis som har rund säng. Han bor själv........ än så länge ;)

Bob_the_builder
Rund som ett rör eller rund som en frisbee...? :)

Bob_the_builder skrev:
Rund som ett rör eller rund som en frisbee...? :)
frisbee ;D dessutom vattensäng 8) köpt i Italien och hemfraktad i & på en Mazda 323 ::)
(Det är faktiskt sant)

Bob_the_builder
Ett rör hade ju annars passat ypperligt för en vattensäng... :)

Bob_the_builder skrev:
Ett rör hade ju annars passat ypperligt för en vattensäng... :)
U-båt ??? 8)

jureit skrev:
Sängen var en svetsad historia som höll 130 cm halva längden och sedan drog den sig in till 105 cm i fotändan där den rundades av fint. Idén kom naturligtvis från husbils- och båtvärlden där varenda säng är utformad på det sättet. Det funkar kanon att skala av det på det viset.
Har du några bilder på skapelsen?

Tack för svaren!

Anledningen till att jag vill bygga helst utan bärande tvärbalkar mm är att utrymmet under sängen kommer att husera datorn, vilket medför en massa sprng och då kan en balk te sig aggressiv för den som inte ser upp. Kanske skulle ett par horisontellt liggande tunna (par mm) metallstänger avlasta spånskivan, trots att de i sig inte är bärande? Men då kommer de belasta träpelarna vertikalt, så att de pekar lite inåt (från väggen), hur mycket beroende på hur stark spånskivan är.

Jag har kollat upp ribbottnar på Ikea och madrasser som skulle kunna passa. Om jag lägger en hyfsat bärande skiva (spånskiva som jag föreslog) och bygger upp för ribbotten, hur högt bör ribborna ligga över plattan som lägst? Räcker det med "svängrum" om 2 cm eller så? Som jag förstått så bör jag även ha ventilationshål till undersidan av madrassen?

För övrigt, rekommenderar ni skruv eller spik till ett sånt här bygge? Jag tänkte bygga om hela garderoben med stor hänsyn till estetiken, då den utöver sovplats också kommer husera minigarderob samt datorplats (med TFT-skärm mm ;)). Jag hade först planer på minispotlights i taket (under sängen), men det blir ganska omständligt (om ingen har något bra förslag), så nu är jag inne på en "dold" ljuslist längs väggen. Ska man ha lysrör, eller något slags band av små lampor? Tips om hur jag kan bygga en sån mottages tacksamt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.