8 350 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
hängslen ?
pratade med en snickare för ett tag sedan om hur man skulle göra för att bölja en balk som jag måste sätta upp när jag tar ned en bärande vägg.
jag har så långt tag att det är flara takstolar. På denna vägg står slutet av en rad med takstolar & början av nästa rad.
han prata om at man kunde fäla in balken i takhöjd & ha hängslen så slapp man se balken som anars blir fallet om takstolarna ska stå på den.
jag ha, sa jag o tänkte inte mer på det. nu när jag funderat lite mer på det så har jag ingen aning om hur man bygger såna där hängslen eller var man köper färdiga?
nån som kan förklara & gärna visa en bild. ???
jag har så långt tag att det är flara takstolar. På denna vägg står slutet av en rad med takstolar & början av nästa rad.
han prata om at man kunde fäla in balken i takhöjd & ha hängslen så slapp man se balken som anars blir fallet om takstolarna ska stå på den.
jag ha, sa jag o tänkte inte mer på det. nu när jag funderat lite mer på det så har jag ingen aning om hur man bygger såna där hängslen eller var man köper färdiga?
nån som kan förklara & gärna visa en bild. ???
Jag fattar inte riktigt hur han menar heller men jag gjorde så att jag la en balk ovanpå takstolarnas underarmar, därefter förankrades underarmarna i balken med vinkeljärn.

Balken har upplagspunkter i varje ände som via ett regelverk vilar på grundmuren.
Balken har upplagspunkter i varje ände som via ett regelverk vilar på grundmuren.
Wohw 
hur fick du upp den på vinden?
Slog ut en gavelsida?
hur fick du upp den på vinden?
Slog ut en gavelsida?
En flaska vin till lastbilskillen från Lissma såg + ett vindsfönster som var tre centimeter större än balken fixade biffen..... 
Hade vissa planer på att göra som egyptierna med pyramiderna men det ordnade sig alltså lite smidigare.
Hade vissa planer på att göra som egyptierna med pyramiderna men det ordnade sig alltså lite smidigare.
nu komer len liten beskrivning.
detta är hur mitt hus ser ut i genomskörning.

& detta är hur det skall bli!
Jag skall altså förstora mitt badrum, genom att andvända rumet som finns en halv våning ned.
det gröna mellan takstolarna är en limträbalk som får ersätta den delan av takstolen som tas bort.
det röda är bärande väggar.
det är 3 takstolar som måste förkortas på detta sätt & ersätas med "gröna" limträbalkar.
frågan är hur jag skall ersätta den bärande väggen som tagitsgort i badrumet?
takstolen & limträbalken måste ju stå på något, en limträ balk eller I-balk i stål.
denna balk vill jag helst inta at den ska inkräkta på takutrymet i badrummet
utrymmet mellan ytter & innertak är 40cm där det är som trängst.
balken får ej sitta ända upp impt yttertaket då stoppar den vindsventelationen !
snickaren jag prata med har inte sett nån ritning, men han prta som sagt om hängslen.

detta är hur mitt hus ser ut i genomskörning.

& detta är hur det skall bli!
Jag skall altså förstora mitt badrum, genom att andvända rumet som finns en halv våning ned.
det gröna mellan takstolarna är en limträbalk som får ersätta den delan av takstolen som tas bort.
det röda är bärande väggar.
det är 3 takstolar som måste förkortas på detta sätt & ersätas med "gröna" limträbalkar.
frågan är hur jag skall ersätta den bärande väggen som tagitsgort i badrumet?
takstolen & limträbalken måste ju stå på något, en limträ balk eller I-balk i stål.
denna balk vill jag helst inta at den ska inkräkta på takutrymet i badrummet
utrymmet mellan ytter & innertak är 40cm där det är som trängst.
balken får ej sitta ända upp impt yttertaket då stoppar den vindsventelationen !
snickaren jag prata med har inte sett nån ritning, men han prta som sagt om hängslen.

Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Den där operationen skulle jag aldrig våga mig på med "bara" en snickare som rådgivare (eller detta forum). Du måste koppla in en konstruktör.
Det som snickaren menar med hängslen är antagligen att lägga en balk ovanpå eller "i" takstolarna, med någon form av beslag ner och ev runt under takstolen. Men du måste ju även få en beräkning på att det verkligen är OK att kapa de takstolar som du tänkt dig. Om det är fackeverkstakstolar så påverkas stabiliteten om inte alla snedstagen kopplas ihop rätt i sina knutpunkter. Går säkert att fixa men det behövs någon som kan räkna på det.
Det som snickaren menar med hängslen är antagligen att lägga en balk ovanpå eller "i" takstolarna, med någon form av beslag ner och ev runt under takstolen. Men du måste ju även få en beräkning på att det verkligen är OK att kapa de takstolar som du tänkt dig. Om det är fackeverkstakstolar så påverkas stabiliteten om inte alla snedstagen kopplas ihop rätt i sina knutpunkter. Går säkert att fixa men det behövs någon som kan räkna på det.
det pratas om limträ i takstolarna? Det är ju inte ersättningsbiten till den modifierade takstolen som är problemet, lasten där är ju bara snö och takpannor. Det är ju det nya röda strecket till höger som måste bli rätt, och det borttagna röda strecket till vänster som skall ersättas.....
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Ja men den metod som snickare antagligen har tänkt sig är att växla av de stolar som blir av med sitt stöd till närliggande stolar som fortfarande har kvar stöd (om det nu inte är hela hussidan det gäller).
Men att avgöra om de kvaravarande stolarna håller för den lasten är ett jobb för en byggkonsult. Och att utforma avväxlingen så att den verkligen växlar av till en del av takstolen som tål last.
att lyckas bygga en bärande vägg (det högra röda) strecket är sannolikt enkelt. Men att kapa den högra takstolen och göra den kortare skulle kunna ge oväntade effekter. Visserligen blir ju spännvidden på den stolen kortare, men det är ju ett ingrepp i fackverket. Och då kan även en förkortning göra den svagare.
Men att avgöra om de kvaravarande stolarna håller för den lasten är ett jobb för en byggkonsult. Och att utforma avväxlingen så att den verkligen växlar av till en del av takstolen som tål last.
att lyckas bygga en bärande vägg (det högra röda) strecket är sannolikt enkelt. Men att kapa den högra takstolen och göra den kortare skulle kunna ge oväntade effekter. Visserligen blir ju spännvidden på den stolen kortare, men det är ju ett ingrepp i fackverket. Och då kan även en förkortning göra den svagare.
Att korta den högra är säkert inga bekymmer, inte heller att åstadkomma en ny bärande vägg (under förutsättning att det finns nåt bärande att ställa den på), utan bekymret blir att lösa förlängningen av de vänstra, antingen genom att lägga nya överramar parallellt med de gamla, eller att lägga en limträbalk på tvären mellan de takstolar som fortfarande står på bärande vägg och hänga de tre andra i balken (mha hängslor ? (=balkskor ?)), för att sen gör en ny kort takstol mellan balken och den högra.
innan nått görs så ska jag givetvis anlita en bygg konstruktör eller vad det kan heta.
Jag vill bara bolla lite ideär så att jag iförväg vet om jag kommer att kunna lösa det utan att få en synlig balk inne i badrumet.
om det inte går att lösa alls så är käns det onödigt att anlita en konsult för 10 000:- helt i onödan.
sen kanske deet blir billigare om jag kommer med en färdig lösning som han bara behöver godtjänna & finjustera.
takstolarna är ej fabriksbygda.
jag tror inte den nya bärande väggen blir nått problem, det ska heller inte vara nått problem att kapa takstolarne som jag ser det.
det är 3 takstolar det rörsig om & dom ligger 100cc
det oandvända rummet har 3 takstolar inklusive ytterväggens takstol kommer & dessa
åt andra hålet är det bara en sakstol, sen är vi i trapphuset & där är takstolen ersatt av en lika lång limträbalk, sen kommer 5 vanliga takstolar inklusive din i ytterväggen på den här sidan.
Jag vill bara bolla lite ideär så att jag iförväg vet om jag kommer att kunna lösa det utan att få en synlig balk inne i badrumet.
om det inte går att lösa alls så är käns det onödigt att anlita en konsult för 10 000:- helt i onödan.
sen kanske deet blir billigare om jag kommer med en färdig lösning som han bara behöver godtjänna & finjustera.
takstolarna är ej fabriksbygda.
jag tror inte den nya bärande väggen blir nått problem, det ska heller inte vara nått problem att kapa takstolarne som jag ser det.
det är 3 takstolar det rörsig om & dom ligger 100cc
det oandvända rummet har 3 takstolar inklusive ytterväggens takstol kommer & dessa
åt andra hålet är det bara en sakstol, sen är vi i trapphuset & där är takstolen ersatt av en lika lång limträbalk, sen kommer 5 vanliga takstolar inklusive din i ytterväggen på den här sidan.
Klicka här för att svara
