Hej

Vi vill riva en del av en bärande vägg i nedervåningen på huset för att öppna upp mellan kök och vardagsrum. Jag undrar hur man går till väga? Jag antar att man först behöver ha dit en fackman som räknar på hur tjock bärande balk som måste monteras? Vilken sorts firma kontaktar man för beräkningarna resp rivningen?

Obs, om detta inlägg ska ligga i "hantverkare" så flytta det gärna dit.

Kontakta din brädgård. sånt ska de klara av. Annars får du ta hjälp av en konstruktör. Lite överkurs för en ganska enkel sak som det finns dataprogram för.
Inte så att alla förväntas ha det men en bra brädgård bör ha det.

förresten, jag kan räkna ut det åt dig.
behöver lite mått:
Om du står mitt i den tänkta öppningen, hur långt är det till väggen framför magen på dig? =B1
Hur långt är det till väggen bakom ryggen på dig? =B2
Hur bred hade du tänkt göra öppningen? =L
om man antar att alla dessa mått är 3 meter styck blir det en limträbalk som är 56x270 med en upplagslängd på 66mm max nedböjning blir 8mm
balken väger 21 kg
17,5KN är lasten du behöver dimesionera en ev stolpe för om du inte har en vägg att lägga balken på.
alternativt en kertobalk om du vill ha en lite mindre och lättare balk. då blir den 45x260mm och väger 16Kg
Otroligt ful dock, måste byggas in.

Kommer ha dit en firma nu som ska räkna på det och komma med offert...vi får se på vad det hamnar på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.