17 515 läst ·
9 svar
18k läst
9 svar
Brandvägg till kaminer.
Hej, jag undrar om det finns någon som har murat upp en brandvägg av lättbetong, finns det något specielt att tänka på. Har spånskivor i väggarna och har ej kollat om det finns någon annan typ av brandväggsmaterial, någon här som kanske vet.
Tack på förhand// Verrra
Tack på förhand// Verrra
Har murat upp en brandvägg av lättbetong bakom en Keddy Minette. Använde mig av block 100x200x600, använde vanlig kakelfix som fog. Borrade hål och försänkte en skruv i varannat block (skruvade i OSB). Väldigt lättarbetat och om man gör det "noga" kan man måla direkt efter torkning. Sotarn var lite tveksam när jag frågade om lättbetong var godkänt i en brandvägg, men fick klartecken innan jag murade. Ett tips är att kolla med din sotare.
Det finns speciella stenar som är "ihåliga på baksidan" för att bygga brandvägg. Dessa bygger inte lika mycket som andra godkända brandväggar.
Annars har man väl som tumregel att det krävs en tegelrad mot brännbart material. Så brukar det t.ex. vara byggt i gamla kök mellan vedspisen och köksskåpet.
Svärmor installerade en vedspis i sitt kök och där använde man bara 50mm ytong/lättbetong vilket resulterade i att köksskåpet nästan började brinna. Det blev rökutveckling och trät hade blivit alldeles svart.
Om det handlar om vägg bakom en kamin så brukar det vara ganska mycket luft mellan kaminen och väggen så det blir inte lika varmt, så där skulle det säkert räcka med 50mm leca. Men bygg efter de regler som finns så är du på den säkra sidan om något skulle hända.
Jag lånade en bok på biblioteket när jag installerade min braskamin. Där stod alla mått och material som var godkända. Bl. annat stod det att det inte räckte att lägga en plåt ovanpå ett trägolv framför öppna spisen. Det ska även vara en tunn skiva av icke brännbart material mellan plåt och trä. Det finns speciella pressade mineralullsskivor (ca3mm) att köpa där kaminer säljs. Jag tror även att gips skulle vara godkänt.
När jag själv lade ny plåt hemma struntade jag i denna isolering och sotarn har inte sagt något om det.
Annars har man väl som tumregel att det krävs en tegelrad mot brännbart material. Så brukar det t.ex. vara byggt i gamla kök mellan vedspisen och köksskåpet.
Svärmor installerade en vedspis i sitt kök och där använde man bara 50mm ytong/lättbetong vilket resulterade i att köksskåpet nästan började brinna. Det blev rökutveckling och trät hade blivit alldeles svart.
Om det handlar om vägg bakom en kamin så brukar det vara ganska mycket luft mellan kaminen och väggen så det blir inte lika varmt, så där skulle det säkert räcka med 50mm leca. Men bygg efter de regler som finns så är du på den säkra sidan om något skulle hända.
Jag lånade en bok på biblioteket när jag installerade min braskamin. Där stod alla mått och material som var godkända. Bl. annat stod det att det inte räckte att lägga en plåt ovanpå ett trägolv framför öppna spisen. Det ska även vara en tunn skiva av icke brännbart material mellan plåt och trä. Det finns speciella pressade mineralullsskivor (ca3mm) att köpa där kaminer säljs. Jag tror även att gips skulle vara godkänt.
När jag själv lade ny plåt hemma struntade jag i denna isolering och sotarn har inte sagt något om det.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Hur långt till väggen måste det vara från en rökkanal som kommer upp från våningen under? måste denna väggen vara brandklassad eller gäller bara detta bakom kaminen på nedervåningen?
Klicka här för att svara