Även en putsad fasad kräver underhåll. Den är inte underhållsfri i 30 år! Skador måste lagas och den måste färgas om med jämna mellanrum. (När man tycker att den blivit ful.) Om man inte lagar skador så sprider de sig snabbt! Däremot är det ganska enkelt att underhålla en putsad fasad. Det behövs tex ingen skrapning vid omfärgning. Bara borsta av och färga in med kalkfärg (helst) eller silikatfärg. Kalkfärg är bättre eftersom den inte "bygger på". Silikatfäg ger tjockare och tjockare färgskikt och förkortar därför livslängden på putsen. Rätt skött så håller putsen 60 - 100 år eller ännu längre. (Fel skött så kan den vara förstörd efter 20 år.)

hej, har byggt ett suteränghus från trivselhus i funkisstil där källarvåningen är i leca och överdelen är putsad på frigolit. (STO). Det går inte att se någon skillnad.priset var 850 med frigolit och något mindre på lecan. Dessutom putsade dom med en slät (borstad puts) på garage , grund och stödmurar. Den delen gick hur snabbt som helst man borde vara bra eftersom det i alla fall blev armerad puts. Till detta tillkom kostnad för ställningar (15000 sura). Detta tyckte jag var dyrt! dock tycker jag att det ser ruskigt bra ut. Läste precis att det är vanligt med mögel i väggarna med cellplast och puts. hoppas det är lösa rykten eller så blir det att strippa huset om ett par år

Handarbetad puts är att föredra framför sprutad enligt min åsikt om man nu skall välja puts på fasaden. Man får en helt annan yta på putsen. Men här är det väldigt viktigt att den som gör detta bemästrar denna teknik för det är mycket svårare och även ett tyngre jobb.

Man bör också tänka på vilken sorts puts man skall ha, silikatbaserad eller siliconbaserad.

Den siliconbaserade har fler fördelar framför den andra eftersom:
- den "andas" och är vattenavvisande.
- den är lite elastisk och kan ta upp lite, lite rörelser.
- "släpper inte ifrån sig färg när man tar på ytan.
- bleknar i stort sett inte.

När man putsar nytt är en infärgad ytputs att föredra. Den är lätt etsande, vilket gör att den tränger in i lagret under.

En annan viktig sak att tänka på är att fasadputsen inte har direkt markkontakt utan man bör ha ca 15 cm avstånd till mark. Detta för att putsen närmast marken(läs gräsmattan) inte skall "suga" åt sig fukten därifrån. Putsen mår inte bra av av att stå i vatten så att säga om det skulle bildas vattenpölar på marken samt att den snabbare blir smutsigare.

liila_traktorn skrev:
hej, har byggt ett suteränghus från trivselhus i funkisstil där källarvåningen är i leca och överdelen är putsad på frigolit. (STO). Det går inte att se någon skillnad.priset var 850 med frigolit och något mindre på lecan. Dessutom putsade dom med en slät (borstad puts) på garage , grund och stödmurar. Den delen gick hur snabbt som helst man borde vara bra eftersom det i alla fall blev armerad puts. Till detta tillkom kostnad för ställningar (15000 sura). Detta tyckte jag var dyrt! dock tycker jag att det ser ruskigt bra ut. Läste precis att det är vanligt  med mögel i väggarna med cellplast och puts. hoppas det är lösa rykten eller så blir det att strippa huset om ett par år
Var läste du att det kan uppstå mögel mellan cellplast och puts? Låter orimligt!

Kubicon, Cellplasten/frigolit isolerar bättre än lecan, det är ur alla synvinklar ett bättre alternativ att ha putsen på cellplasten jmf lecan.

Mvh

Delprotes skrev:
Var läste du att det kan uppstå mögel mellan cellplast och puts? Låter orimligt!

Kubicon, Cellplasten/frigolit isolerar bättre än lecan, det är ur alla synvinklar ett bättre alternativ att ha putsen på cellplasten jmf lecan.

Mvh
Om jag fattat det rätt, så är det extremt viktigt att utegipsen är torr när man lägger på cellplasten. En expert på Sto, som jag ringde och pratade med, sa att det var bättre att snabbt få på cellplasten och att det inte gör något om den blir våt på utsidan, men utegipsen får absolut inte vara fuktig när man sätter upp cellplasten för då kan det bli mögel mellan utegipsen och cellplasten.

Det är alltså inte mellan cellplast och puts möglen kommer.

Framerate skrev:
Om jag fattat det rätt, så är det extremt viktigt att utegipsen är torr när man lägger på cellplasten. En expert på Sto, som jag ringde och pratade med, sa att det var bättre att snabbt få på cellplasten och att det inte gör något om den blir våt på utsidan, men utegipsen får absolut inte vara fuktig när man sätter upp cellplasten för då kan det bli mögel mellan utegipsen och cellplasten.

Det är alltså inte mellan cellplast och puts möglen kommer.
Ok, ja detta är helt korrekt. Blöt gips är hälsofarligt då en otrevlig svamp(stachybotrys atra) gärna lever på gipspappen.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.