3 633 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Spånskivor / OSB
Jag har en offert på spånskivor bakom gipsen till samtliga väggar i mitt nybygge. Om jag vill ha OSB-skiva tillkommer ca 25'
Finns det någon anledning att välja OSB-skivan?
Kan man hänga kök och duschhörna i spånskivan?
Är OSB-skivan starkare att hänga upp saker i?
/Fredrik
Finns det någon anledning att välja OSB-skivan?
Kan man hänga kök och duschhörna i spånskivan?
Är OSB-skivan starkare att hänga upp saker i?
/Fredrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Vad jag förstår är OSB-plattan av förutsägbar kvalitet, dvs du vet att den kommer att hålla för skruvar och annat. Spånplattor är lurigare om man inte vet vad det är för kvalitet på dem (det syns inte!).
Har själv högvärdiga spånplattor (kommer ej ihåg fabrikat, skall kolla) och de känns t.o.m. lite stöddigare än OSB:n som jag använder som temporärgolv. Vissa här på forumet har tydligen dålig erfarenhet av spånplattor bakom gips, men det beror då säkerligen på sekunda kvalitet.
OSB är segare tack vare längre fibrer/större spån, medan spånplattan är hårdare och styvare och inte ger efter för belastning förrän den knäcks (jmfr gipsskiva)
(För att tala seglarspråk är OSB:n initialvek och slutstyv och spånplattan initialstyv och slutvek ;D )
Har själv högvärdiga spånplattor (kommer ej ihåg fabrikat, skall kolla) och de känns t.o.m. lite stöddigare än OSB:n som jag använder som temporärgolv. Vissa här på forumet har tydligen dålig erfarenhet av spånplattor bakom gips, men det beror då säkerligen på sekunda kvalitet.
OSB är segare tack vare längre fibrer/större spån, medan spånplattan är hårdare och styvare och inte ger efter för belastning förrän den knäcks (jmfr gipsskiva)
(För att tala seglarspråk är OSB:n initialvek och slutstyv och spånplattan initialstyv och slutvek ;D )
Klicka här för att svara