2 175 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
återigen eternit..
Undrar i fall någon kan råda mig! Det är så att jag håller på att restaurera en sommarstuga byggd 1950-talet. För c:a 12 år sedan sattes ny träpanel på utsidan av huset direkt på eternitplattorna. Nu idag har man det problemet att man kan ju inte plasta på insidan gipsen efter att ha lagt på ytterligare 70 isolering på insidan. Gör man det få ju den fukt som kommer in ingen chans att kunna ta sig ut. Finns tre alternativ som jag ser det.
1. Ta bort eterniten. (Stor arbetsbörda med att först försiktigt ta bort träpanel i befintligt skikt, för att sedan på ett riktigt sätt ta bort eterniten)
2. Behålla som det är, borra hål i den plankspåntade väggen och genom eterniten för att få fukten att torka ut. (Hur många hål, funkar verkligen detta?)
3. Behålla som det är. Lägger ej på en PE-folie utan tilläggsisolerar och gipsar som vanligt. (Fungerar det verkligen med uttorkningen av fukt i väggen? Konvektion och diffusion genom väggen?
Mvh Christian
Fråga: Baseras detta på antagandet att eterniten är diffusionstät? Annars förstår jag inte.
Jag är verkligen ingen expert på materialet men de blöta eternitplattor jag sett har inte kännts speciellt "täta". Det blöter ju rakt igenom.
En annan möjlighet är ju att man oroar sig för att vattnet kondenserar på eterniten, men eftersom tempfallet över eternitplattan är noll (eller?) så förstår jag inte det heller.
Jag är verkligen ingen expert på materialet men de blöta eternitplattor jag sett har inte kännts speciellt "täta". Det blöter ju rakt igenom.
En annan möjlighet är ju att man oroar sig för att vattnet kondenserar på eterniten, men eftersom tempfallet över eternitplattan är noll (eller?) så förstår jag inte det heller.
Helt riktigt!
Tack så mycket för ditt snabba svar!!!
Det som är kruxet
dock är om eterniten är fukttät eller inte!
Har ju några plattor lösa, tror du man kan testa på något sätt! Eller klarar det sig utan plast på den varma delen av väggen? I och med att jag tänkt tilläggsisolera på insidan så det blir 140 tjock isolering istället för 60 cm stenull som det var förut, då förändras väl förutsättningarna vid fukttransport? Varmluft innifrån kan väl om eterniten är fukttät kondensera där och ge upphov till mögel på den plankspåntade väggen som eterniten är monterad på?
Mvh Christian
Tack så mycket för ditt snabba svar!!!
Det som är kruxet
dock är om eterniten är fukttät eller inte!
Har ju några plattor lösa, tror du man kan testa på något sätt! Eller klarar det sig utan plast på den varma delen av väggen? I och med att jag tänkt tilläggsisolera på insidan så det blir 140 tjock isolering istället för 60 cm stenull som det var förut, då förändras väl förutsättningarna vid fukttransport? Varmluft innifrån kan väl om eterniten är fukttät kondensera där och ge upphov till mögel på den plankspåntade väggen som eterniten är monterad på?
Mvh Christian
Vad kul med så många svar!! 
Undrar om det finns ngt sätt att kontrollera det bara!!?
Det är ju dumt att chansa med att plasta! Om man nu inte gör det vad händer då. Det borde vara så att vare sig om eterniten inte är fukttät eller ej så kommer väggen innehålla mer fukt pga fuktransport innifrån och ut. Det blir väl svårt med uttorkningen av väggen på så sätt. Å andra sidan har det inte funnits ngn plast innan, fast då med mycket mindre isolering förståss.
Mvh Christian
Undrar om det finns ngt sätt att kontrollera det bara!!?
Det är ju dumt att chansa med att plasta! Om man nu inte gör det vad händer då. Det borde vara så att vare sig om eterniten inte är fukttät eller ej så kommer väggen innehålla mer fukt pga fuktransport innifrån och ut. Det blir väl svårt med uttorkningen av väggen på så sätt. Å andra sidan har det inte funnits ngn plast innan, fast då med mycket mindre isolering förståss.
Mvh Christian
Hej!
Enligt en tabell jag hittade i gömmorna har fibercementskivor ånggenomsläpplighet
0,28-0,42 x 10[sup]-6[/sup]m[sup]2[/sup]/s vilket ligger på samma nivå som ex.vis spånskiva och rent trä.
Om eternitplattan är 6mm blir ånggenomgångsmotståndet Z alltså 0,006/0,28x10[sup]-6[/sup]=21,4x10[sup]3[/sup]s/m
Det är ca 1/100 av plastfoliens ånggenomgångsmotstånd ---> Behåll eterniten!
Enligt en tabell jag hittade i gömmorna har fibercementskivor ånggenomsläpplighet
0,28-0,42 x 10[sup]-6[/sup]m[sup]2[/sup]/s vilket ligger på samma nivå som ex.vis spånskiva och rent trä.
Om eternitplattan är 6mm blir ånggenomgångsmotståndet Z alltså 0,006/0,28x10[sup]-6[/sup]=21,4x10[sup]3[/sup]s/m
Det är ca 1/100 av plastfoliens ånggenomgångsmotstånd ---> Behåll eterniten!
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Ta bort skiten.
Inge roligt att spika i när man sätter panel.
Inge roligt att spika i när man sätter panel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden