Jag har en gammal bod som jag tänker isolera. I arbete ingår givetvis även golvet. Boden är uppbyggd på syllar. Den tidigare ägaren har på något sätt gjutit en platta underst som bara är någon centimeter tjock.
En snickare rekommenderade mig att lägga först platon och sedan bjälklag med 60 cc med cellplastisolering mellan. Därefter golvspån ovanpå detta.
Frågor
1. Hur förläggs platonmattan? Är det viktigt att alla skarvar är täta?
2. Skall den vikas upp mot kanterna?
3. Skall den fästas i plattan på något sätt eller bara "ligga"?
4. Kan bjälklaget vila på platonmattan sen, eller tar den stryk då?
5. Måste jag ha bjälkar om bottenplattan tillåter det? Har för mig att jag sett exempel på golv där spånplattan vilar direkt på cellplasten. Håller det? Blir det inte svajigt?
Mvh P.