11 837 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Räta upp väggar...
Hej! Nu har turen kommit till vardagsrummet men inte en enda vägg är rak! Vilken utgår jag ifrån för att få ett "rakt" rum? När jag kryssmäter golvet skiljer det 14 cm. Alla väggar buktar dessutom uppifrån och ner. Väggarna skulle behöva vara raka lodrätt innan jag börjar vågrätt men det fungerar ju inte. Tänker jag fel? Vart börjar jag? Finns det något av de nya bygginstrumenten som kan hjälpa, typ laser?[/font]
Är det viktigt så blir det väll att bygga nya innerväggar men att rum och väggar inte är raka är nog mer standard än undantag. 14 cm på hur stort rum?
Regla då inte mot de gamla utan fristående väggar så bestämmer du själv vad som är rakt. Tänk bara på att det inte är vettigt att isolera eller bygga på för mycke på insidan.
Jag hade liknande problem när jag köpte mitt hus. Väggarna är av tegel och under årens lopp hade väggarnas putsbruk blivit väldigt ojämna.
Jag löste det genom att först märka upp var "håligheterna" fanns genom att ta en bräda längs väggen och se var det blev mellanrum. Sedan fyllde jag mellanrummen med gipsbruk.
När allt torkat limmande jag fast nya gipsskivor med gipsbruk som lim, bara att trycka dit utan skruv och på ett dygn hade det torkat ordentligt.
Detta löser ju inte ditt diagonalproblem, men frågan är om 14 cm skillnad märks så mycket på 25 kvm. Jag har t o m bott i en lägenhet där man medvetet hade satt en mellanvägg snett, så alla rum i lägenheten blev sneda. i vardagsrummet skiljde det säkert 50 cm i bredd på de båda kortsidorna, långsidorna var dock lika långa (om någon förstår vad jag menar?)
Jag löste det genom att först märka upp var "håligheterna" fanns genom att ta en bräda längs väggen och se var det blev mellanrum. Sedan fyllde jag mellanrummen med gipsbruk.
När allt torkat limmande jag fast nya gipsskivor med gipsbruk som lim, bara att trycka dit utan skruv och på ett dygn hade det torkat ordentligt.
Detta löser ju inte ditt diagonalproblem, men frågan är om 14 cm skillnad märks så mycket på 25 kvm. Jag har t o m bott i en lägenhet där man medvetet hade satt en mellanvägg snett, så alla rum i lägenheten blev sneda. i vardagsrummet skiljde det säkert 50 cm i bredd på de båda kortsidorna, långsidorna var dock lika långa (om någon förstår vad jag menar?)
En kommentar till Snuttjulle. Varför skulle det inte vara vettigt att isolera på insidan? Alldeles förträffligt sätt att tilläggsisolera skulle jag vilja påstå. Dessutom kunna fälla in ny el och dosor. Enda anledningen att vara försiktig med invändig isolering är väl om det finns diffusionsspärr i väggen? Då kanske man ska kontakta någon sakkunnig. Men en enkel regel är att diffusionsspärren kan sitta 1/3 in i väggens konstruktion utan risk för kondens på "fel" sida plasten. Nu vet vi ju inte om det är ett nytt eller gammalt hus, men eftersom väggarna buktar kanske det är timmer, och då är det med all sannorlikhet ingen diffusionsspärr i väggen. Däremot ska man hålla koll på att ventilationen inte blir åsidosatt med en tätare vägg. I ett vardagsrum skall det ju vara tilluft, och det måste man ju förstås ordna på något sätt.
Tartan
Tartan
Skrev ju "inte för mycke" och då innebär det att lägga så mycke isolering att ev diffspärr hamnar fel.
Rekomendationen är alltid att issolera på den kalla sidan vad jag har läst.
Hallå igen!
Vi har mätt och mätt och kryssmätt och farit runt med lasern i flera dagar så nu är vi nöjda.... tror jag. Vi har i alla fall fått till en rät fyrkant till golv! ;D Problemet blev istället att ena fönstret inte kommer att sitta rakt och tyvärr är utsidan redan fixad. Å dessutom så ville frun i huset att taket skulle bevaras (det enda som var snyggt i hela huset!) men det kommer att se väldigt snett ut nu då det består av spårade skivor i olika fyrkantsstorlekar. Får väl försöka blidka henne med något
Det är ett timmerhus och isoleringsfrågan är inte något problem. Det blir bara en femma på insidan. Eventuellt med fläckvis tomrum...
Vi har mätt och mätt och kryssmätt och farit runt med lasern i flera dagar så nu är vi nöjda.... tror jag. Vi har i alla fall fått till en rät fyrkant till golv! ;D Problemet blev istället att ena fönstret inte kommer att sitta rakt och tyvärr är utsidan redan fixad. Å dessutom så ville frun i huset att taket skulle bevaras (det enda som var snyggt i hela huset!) men det kommer att se väldigt snett ut nu då det består av spårade skivor i olika fyrkantsstorlekar. Får väl försöka blidka henne med något
Det är ett timmerhus och isoleringsfrågan är inte något problem. Det blir bara en femma på insidan. Eventuellt med fläckvis tomrum...
Klicka här för att svara