Hej ska bygga ett badrum som innebär att jag måste dra avloppsrör genom golvregel mellan de två planen i huset. Regeln är 200 mm och ska borras 120 mm för röret. Måste igenom två reglar, måste man då förstärka regeln på något vis, nån som vet?
Mvh Luppe :-/
 
Beror ju lite på spännvidden samt kottlingen men det är enkelt att förstärka så dumt att chansa...

Limskruva dit en plyfabit ~15*195*1200 på båda sidor om bjälken centrerat vid hålet. Naturligtvis får du borra i plyfan också ;)

Kommer du dessutom åt att spika dit kolvningar 45*195 (se nedan) så är det lugnt!

-----------------------------------------------
| |
| |
----------------------- ----------------------
| |
| |
----------------------- ----------------------
| |
| |
-----------------------------------------------
 
Försök att borra så nära centrum som möjligt!
 
Tyvärr så måste det vara en viss lutning på röret, 1,5 cm/meter så det blir i överkant på ena och närmare underkant på nästa. Förstärka låter ändå som en god ide.
Mvh Luppe
 
Javisst, 1 cm / meter skall det vara men försök undvika underkant på bjäken - där har du största belastningen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.