Hej!

Jag har just köpt ett tegelhus -62, enplans med källare. Som resultat av en fuktindikering i ett av källarrummen rev tidigare ägaren upp golvet och tog bort hela bjälklaget i aktuellt rum. Efter detta behandlades med fungicid, de la ner platonmatta, fyllde upp med cellplast, la på golvskiva och sedan laminatgolv. väggen är numera också omdränerad med Pordrän.

Resultatet är ett mjukt, svajigt golv med uppförsbackar och gropar åt olika håll. Som jag förstår det är det en tekniskt rimlig lösning men jag gillar den inte ändå.

Vad jag vill göra idag är att regla upp igen, för att få ett fastare golv, denna gång med stålbjälkar och lägga golvgips med klinker på det. En kollega tycker å andra sidan att jag bör höja plattan, eventuellt flytspackla och lägga golvvärme (har idag vattenradiator i rummet).

Vad ska jag göra??? Finns det någon uppenbar för- eller nackdel med alternativen?
Uppskattar all input.

Mvh
Mikael

Det som slår mig direkt är? Vad har de använt för frigolit och hur har de lagt den. Tillräckligt hård frigolit borde bli helplant och stabilt

Jag vet ärligt talat inte. Rummet ligger på tur och jag tänkte vara lite proaktiv - kolla läget innan jag börjar rota för mycket. Jag ska reda på kvalisort snarast. Jag har en känsla av att det kan vara underarbetet som inte är riktigt ordentligt utfört...

Tar under tiden fortfarande gärna emot er expertis; kanske jag ska lägga till ännu ett alternativ: Låta det vara som det är, gjuta platta, eller regla upp? Varför ska jag välja vad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.