N
Har kaklat och lagt klinker och har även fogat. Golvklinkerna gick bra att tvätta rena från fogmassa men vägkaklen var väldigt jobbiga. Jag följde alla instruktioner och har ändå fått stå och gnugga för att få bort all fogmassa.

Jag började fundera hur gör proffsen tvättar dom helt rent på en gång innan det har torkat, eller har dom något bra medel eller maskin som tvättar bort det sista. ?

Det går säkert lätt på kakel med slät yta men hur är det med dom som har "knottrig" yta?

Vi plattsättare har en svamp med handtag på och en hink med 2 rullar på som man drar av överskottsvattnet på. Först grovtvättar du och när du uppnått rätt resultat så fin tvättar du. Dra svampen vågrätt och dra av överskottsvatten mellan varje varv så slipper du göra en Thimell puttsning efteråt och damma med trassel. Ett tips är att göra fogen lite lösare än vad som står på förpackningen och inte foga för mycket på en gång när man inte är van för då blir det trögt på slutet.

Niq skrev:
Har kaklat och lagt klinker och har även fogat. Golvklinkerna gick bra att tvätta rena från fogmassa men vägkaklen var väldigt jobbiga. Jag följde alla instruktioner och har ändå fått stå och gnugga för att få bort all fogmassa.

Jag började fundera hur gör proffsen tvättar dom helt rent på en gång innan det har torkat, eller har dom något bra medel eller maskin som tvättar bort det sista. ?

Det går säkert lätt på kakel med slät yta men hur är det med dom som har "knottrig" yta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.