Bor i en sekelskifteslägenhet där alla bärande väggar är uppbyggda med tegel. I en 9 meter (med djup 50 cm) lång sådan vägg har jag idag en öppning (med dörr) som är 60 cm bred.

Om jag vill ta bredda denna öppning med ytterligare 20 cm (från 60 cm till 80 cm) för att få in en normal bred dörr - behöver jag då sätta upp bärande balkar för detta?

Jag har tidigare kollat upp om jag skulle öppna upp 70 cm till (från 60 till 130) så skulle det krävas. Men denna lilla öppning - behöver jag verkligen det då?

Takhöjden är 3,20 (hålet är 2 m högt).

Kolla med en byggnadsingenjör. Glöm inte att fråga föreningen/värden om lov. ;)

Som Immobil skriver är det svårt att tipsa utan att veta förutsättningarna. Man ska alltid vara försiktig med denna typ av förändringar. Om det är en bärande vägg kan man få otäcka sättningar direkt eller på sikt om man förändrar utan att undersöka nogrannt vad man kan och inte kan göra.

Det går oftast att bredda en öppning om man bär av på rätt sätt. En tegelvägg är oftast otroligt stabil och man kan då infoga en Ibalk eller limträbalk ovanför öppningen. Ta hjälp av en snickare med erfarenhet av liknande jobb.
/CC

OK. Tack för hjälpen.

Jag får helt enkelt kolla med byggnadsingenjör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.