Hej

Vi har precis köpt ett hus som vi snart skall flytta in i. Huset har en luftig och trevlig hall.. men... i hallen finns också trappan som går upp till övervången och ner till källaren. Denna trappa har de klassiska spjälorna som samanbinder över- och mellanvåning. Eftersom jag inte är någon vän av spaljé så undrar jag om man kan ta bort dessa spjälor utan att det påverkar trappans funktion och hållbarhet?

Förslag på räcken och liknande för att ersätta den nuvarande konstruktionen är mycket välkomna.

Trappan ser idag ut som på den bifogade bilden

Tack på förhand.
 
  • halltrapp_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maarrre
  • Laddar…
Visst kan du ta bort spaljen, den är inte bärande på något sätt. Varför inte ersätta det med ett plexi skydd? Blir ju luftigare på det viset. Sedan kanske det finns småttingar i farten och då måste man nog tänka lite annorlunda.
 
Den bär väl knappast upp trappan, men frågan är om den bär upp våningen ovanför? Svårt att se på bilden. Den verkar vara av det gedignare slaget!
 
Hej !
Kolla på ritningarna till huset, vår spalje vid trappan är en del av det som bär upp ovanvåningen,
var en skock beräkningar så att kommunen var nöjd.

mvh// Goerana
 
  • trappa.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig_9000i_-88 skrev:
Exakt samma som diskussionen här:
[länk]
:-?
Nej det är det inte, vad jag kan se av bilden. I detta fallet kan två spaljépinnarna eller om det är en stolpe (svårt att se) i innersvängen ha en bärande funktion. Goeranas förslag bör beaktas! ;)
 
Det jag menar är att det vore väl bättre att tagit upp det i den diskussionen när den ändå lever än (sista inlägget var ju i förrgår där).
Frågeställningen är ju ändå samma även om det (såklart) skiljer sig lite lite lite grand.
 
  • Gilla
Anneliel
  • Laddar…
:-[ Ja det kan du ha rätt i. :-X ;)
 
Följer tråden med stort intresse, har en liknande trappa/spaljé men i U-form och spaljén på båda sidor.

Vi har också tänkt att ta bort spaljén och ersätta den med ett stilrent räcke, förmodligen ek och "pinnar" i rostfritt. Trappan ska vi måla vit. Innan jag gör något ska nog en byggnadsingenjör få ta en titt.

Hos oss framgår det inte tydligt på ritningen om spaljén är bärande, men om man studerar hur spaljén är fäst i tak resp golv kan man få en uppfattning. Är de stabilt förankrade finns stor risk att de är bärande. Har dock inte kommit så långt, krävs lite arbete med kofoten först...
 
Hmmm... då ska jag kika lite närmare på hur spaljen är infäst i övervåningen och golvet. Tänkte inte på att det kan vara bärande del för övervåningen, jag tänkte närmast på om den bar upp trappan.

Eftersom vi inte har flyttat in ännu så kan jag tyvärr inte kika närmare på det. Vi får nycklarna den 2/2... spännande. Men.. av bilderna att dömma så är det en rejälare stolpe i hörnet på trappan emedan resten av spjälorna sitter med en enkel skruv täckt med träplugg. Jag kan inte utläsa om de är bärande eller inte utifrån de ritningar jag har tillgång till idag.

Borde det logiska således vara att man måste behålla hörnstolpen för att den förmodligen är bärande, men att man kan skippa resten av spjälorna? Det bör i så fall inte vara några problem för trappans bärighet om jag har förstått det rätt.. den står alltså av sig själv?!

Ett räcke med stolpar i rostfritt kan nog vara ett attraktivt alternativ, ska kika lite närmare på det.

Jag beklagar om jag startade en ny tråd på ett gammalt ämne, jag sökte på spaljé och spjälor men hittade inte någon tråd på min sökning... ska leta nogrannare nästa gång.

Tack för att ni tar er tid och svarar... det är uppskattat.
:)
 
tonye skrev:
Borde det logiska således vara att man måste behålla hörnstolpen för att den förmodligen är bärande, men att man kan skippa resten av spjälorna? Det bör i så fall inte vara några problem för trappans bärighet om jag har förstått det rätt.. den står alltså av sig själv?!
Jag tror det kan vara precis så. I vår trappa är inte ens spaljén fastsatt i vangstycket så trappan måste ju stå av sig själv.

Om det bara är stolpen som är bärande låter jag nog vara osagt. Det kan ju vara så att spjälorna står på en liggande regel/balk som i sin tur bärs upp av bjälklaget (liknande konstruktion i taket, fast tvärt om...).

I bland känns det som om en sådan här spaljé liknar en tätt reglad innervägg utan skivor :-/
 
Och längden på "spjälväggen" påverkar förstås om det räcker med att behålla stolpen. Taket kan ju sätta sig om avståndet blir för stort oavsett hur stark stolpen är. Då kan man behöva någon typ av balk (kan säkert döljas snyggt).
 
Inspirerad av den här tråden (som jag verkar köra en monolog i just nu :) ) bröt jag bort en list i nederdelen av spaljén och kunde glatt konstatera att hela konstruktionen bara var ditställd med en liten kil i mitten. Inte bärande i mitten alltså, men jag behåller stolpen. Dags att börja såga...

Rekommenderar att du tonye också checkar detta när ni får tillträde till huset.
 
Ja, jag kommer att försäkra mig om att det inte är en bärande konstruktion innan jag börjar riva bort eländet. Men... vad menar du med att det bara var ditställt med en kil? Hur såg du att ditt inte var bärande?

Jäkla bra forum det här, speciellt för mig som inte har allt för stora erfarenheter av byggnationer.

;)
 
tonye skrev:
Ja, jag kommer att försäkra mig om att det inte är en bärande konstruktion innan jag börjar riva bort eländet. Men... vad menar du med att det bara var ditställt med en kil? Hur såg du att ditt inte var bärande?
Den liggande regeln (den som spaljéns spjälor är fäst vid) var endast stabilt fästad i ändarna. I mitten fanns en liten kil som man lätt kunde pilla bort, alltså inget tryck där (och hade det varit det hade nog kilen krossats).

Om det istället visat sig att regeln vilat på bjälklaget även på fler ställen än på sidorna hade jag nog behövt fundera lite till...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.