Hemmakatten
Förlåt att jag lurar er att läsa detta igen. :-[ ;) :-* Men är det ingen som tycker nåt om detta material?! MTE MassivTräelement från www.ekologibyggarna.se. Vore jättetacksam för lite input! ;D

Vi är fortfarande så intresserade av materialet att vi till helgen kommer att åka till Borås o Vadstena o titta på lite hus byggda med detta.

"Byggplattan" är en i flera lager kryssvis limmade träbrädor upp till en tjocklek av 272mm. Kan användas som vägg, bjälklag och tak. Ut- och insidan kan vara lärk, gran eller furu.

Väljer man en 25cm tjock "platta" till ytterväg behövs enligt dem ingen isolering. Värmebehovet är, enligt dem, mindre än 90kwh per kvm och år. Ett "normalhus" drar en bra bit mer än 100 kwh.

Tycker idén verkar sympatisk och det vore härligt att ha väggar som man kan dunka näven i utan att det svajar eller skramlar....

Jo, det kan nog vara något. Om du är ute efter riktigt trä, så kan du kolla på följande länk också:
http://www.byggledarna.se/baltiskavillor.htm

Husstommar i limträ, det går att göra ganska massivahus med det också, priset är inte så blodigt heller.

För självbyggaren låter det lite tungt att baxa runt dessa byggblock?

Hemmakatten
MathiasS skrev:
För självbyggaren låter det lite tungt att baxa runt dessa byggblock?
Visst, men i vårt "självbygge" tjänar vi nog mest på att jag gör en bra upphandling istället för att bygga själv. :)
Kul med lite input. Kommer förstås att lägga ut min kommentarer efter helgens intryck. Enligt (än så länge obekräftade) uppgifter skulle detta material innebära byggkostnader lägre än genomsnittet.

Sans och balans!

Massivt trä isolerar inte särskilt bra.
Det isolerar väl snarare ca tio gånger sämre än mineralull.

För mig låter det som "försäljarsnack".
Vad skall allt träet vara bra för? Det behövs inte av hållfasthetsskäl
för att bära upp huset.
Det isolerar uruselt mot värmeförluster.

Vad är egentligen fördelarna med massivträet?

KoW

Hemmakatten
Nja, det är ju just för att vi är lite tveksamma som vi vill ha några kommentarer. Inser att ett vanligt timmerhus, säg med 15 cm tjocka stockar , kräver isolering. Vitsen med detta material, är ju att man i sa fall slipper isolering och innerväggar. Argumentet från säljarnas sida är att eftersom väggarna är av korsvis limmade trabrädor så får väggarna en bättre isoleringsgrad. Är ju osäkra på om detta stämmer...

Vet du var man kan läsa om träets isoleringsförmåga? Har inte hittat något riktigt informativt.

I alla fall ska vi på lördag se det hus som har 272mm tjocka väggar (och ingen isolering) o prata med ägarna. Vi ska också träffa Ekologibyggarna och be dem lägga fram bevis på att detta fungerar.
Vi vill gärna bygga ett hus med ett så hållbart ekologiskt framtidsperspektiv som möjligt, utan pvc-plaster, mineralull och flytspackel. Tro nu inte att vi är rena gröna-vågen-nissar! Vi är nog tvärtom, ekonomiskt sinnade och vetenskapligt inriktade, flumm-flumm är inget för oss.

Hemmakatten

jag hade en utmärkt skrift, köpt på byggcentrum,
som hette Träfasader. Den innehöll ALLT, bl a värmegenomgångstal (heter det så?) för olika material.

Studerade den flitigt när jag renoverade vårt förra
1810-tals hus.

Hittar den inte nu efter flytten, men jag skal leta i helgen.

KoW

några tal
Värmeledningstal (lambda)
trä med densitet 0,4-0,7kg/dcm3 och 10-15% fukt = 0,13
glasullmatta (densitet 0,10kg/dcm3) =0,031
stenullmatta (densitet 0.11-0,16kg/dcm3)=0,032
träfiberplattor: halvhårda= 0,07, hårda =0,12
sågspån = 0,09
kutterspån löst pakat = 0,06
ciffror kommer från en ing.bok från 1940 men dom ändras inte med tiden. Det som ändras med tiden är enbart namn på olika material ;)
Trä är  ca 4 gånger sämre än mineralull, eller? :-/
Det är ju stillastående torr luft som isolerar!
gaia

Hej,
Jag har tittat på deras hemsida och räknat lite.
Det är sant att väggen blir stadig och håller för en storm men det måste bli en dyr vägg ?

Dom nämner inget om väggens isoleringsförmåga, och det är ju självklart varför.

Massivträ isolerar inte speciellt bra. En vägg med 272 mm massivträ får ett U värde på 0,473 det skall jämföras med en vägg med 95mm mineralull som har ca 0,431, och ingen bygger sådana ytterväggar idag.

Frågan är om det är godkänt att bygga med denna typ av ytterväggar med tanke på det dåliga isoleringsvärdet.

MVH
Johan

Hej et låter lite kul med ett helmassivt väggelement. Det jag kan tänka mig är att man kommer ifrån problemet med djupa sprickor som en trästock alltid har och på så vis får ett vesäntligt bättre lamda värde en en normal stockvägg. Vidare borde ett sådant hus ha ett mer likvärdigt boende klimat under året, det tar upp fukten under årets blöta sommar/höst period och avger den under den torra vinterperioden och ger på så vis ett stabilare inomhusklimat

Tja, såvidare man inte har ångspärr på väggen. Har man det inte får man passa sig med för mycket isolering så att inte daggpunkten hamnar inne i väggen för då rutnar det rätt snabbt.
Utan sprickor blir nog lambdavärdet högre = sämre isoleringsförmåga, lite beroende på hur de är orienterade.

Hemmakatten
Läst med intresse era synpunkter. :) Med lamdbavärdet var det ju så att det krävdes ett korrigerat sådant för att få ett rättvist värde (enligt Chalmers, byggare och ingenjörer). Återkommer om nån dag (när jag förstår det själv så att jag kan förklara) och har då också förhoppnigsvis fått ordning på bilderna.

Vad hände med din undersökning om massivträ hus MTE av Ekologibyggarna ?
FUnderar också denna konstruktion.

mvh
/Ulf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.