Jag har planer inför utbyggnad att även flytta lite inneväggar i befintlig del. Funderar på om takstolen är självbärande eller om jag måste stötta med balk.
Huset är en enplansvilla från 1980 med bredd 8,3 m utv. Takstolen är fackverkskonstruktion enligt bild längst upp till vänster på denna sida http://www.timmele.com/takstolstyper_index.html. Har kunnat konstatera attt innertaket är spikat innan innerväggar rests.

Som amatör inbillar jag mig att stolen är självbärande men tänkte fråga här innan jag eventuellt gör något dumt.
 
Dina takstolar är alla gånger självbärande. Bärande innerväggar ska, enligt god sed, vara markerade ned ett längsgående stålband, innanför gips och sånt vill säga. Så om du i framtiden börjar riva en sån vägg så stoppa i tid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.