Ville bara varna för att Silvans lågprispackel är dåligt. Jag håller på och bredspacklar i källaren och snål som man är köpte jag burkar för 130 kr/st istället för Bostik för 250kr/st. Halva priset = toppen tänkte jag. LIte misstänksam är man ju mot låga priser så jag frågade om det var stor skillnad i kvalitet, hur lättarbetad den är. Naturligtvis var den OK enligt säljaren och de hade inte haft några klagomål alls.

Fulspacklet var lite hårdare än Bostiken så man fick jobba lite mer med att få ut det men det var ingen skillnad i slutresultatet (= min spackling blev precis lika ojämn som med finspacklet  ;)) innan det torkat. Men dagen efter när jag kommer ner och kollar så har det krackelerat lite överallt. Vi har spacklat en del i huset med lite olika märken men jag har aldrig sett några torksprickor någonstans. Ska bli spännande att se vad Silvan säger om min reklamation.

Goda för mig som amatör.

Jag spacklar alltid tre varv så jag har inte märkt någon skillnad alls.

Jag har inte haft några problem med deras spackel.

MagnusS skrev:
Erfarenheter med ByggMax spackel?

Visst blir det spickor alltid, om man lagt på mycket på ett ställe är det värdelöst. Dyrare spackel klarar detta bättre. Vanliga gipsfogar och skruvhål är dock inga problem. Proffsen blandar istället gips, som klarar detta bättre.
/CC

Ja visst spricker det om man lägger på tjockt, men 2-3 mm ska det väl ändå klara eller?

Jag har nog kört upp till 5 mm i en rejält urskuren skarv utan problem med byggmax spacklet

byggmax spackel är som tuggummi... ogillar det skarpt... (svårt att bredspackla med nåt som korvar sig så fort lixom...

kör endast med becker breplasta själv...

ehh?

Stämmer då inte på de två hinkarna jag har gjort av med. Det var mjukt och fint. Absolut inga korvningar där inte

Undrar om det är som vanligt att de köper partier från olik aleverantörer och sätter egen etikett på? När köpte du ditt spackel?

Jag körde först med byggmax spackel, spacklade fogar i 30 kvm gipstak och ca 30 kvm vägg.

Jag körde med pappremsa i fogarna. Jag fick problem med att remsan inte fäste ordentligt i spacklet, på ett 20 tal ställen blev det blåsor i remsan vid andra spacklinegn (när man bakar in remsan). Fick skära upp och spackla i.

Nu vet jag inte om detta beror på spacklet eller om jag gjorde något fel (funderar på om jag tog för tunnt i första omgången), men bytte sedan till "märkesspackel" (kommer inte ihåg om det var Becker eller vad, men köpt hos Alviks färg). Då tyckte jag att märkesspacklet fyllde ut bättre, krympte mindre. De utskurna partierna fick jag spackla 3 gånger med byggmax spackel, men det räckte med 2 gånger med märkes spacklet.

Däremot tycker jag inte att det var någon skillnad på mjukhet eller hur lätt det var att lägga på.

Jag kör ju alltid tre beroende på min bristande teknik så där tjänar jag alltså på teknikbristen :)

mats_o skrev:
ehh?

Stämmer då inte på de två hinkarna jag har gjort av med. Det var mjukt och fint. Absolut inga korvningar där inte

Undrar om det är som vanligt att de köper partier från olik aleverantörer och sätter egen etikett på? När köpte du ditt spackel?
förra våren, mekade ordning en garderob hos mor å far min... (tak, gipsskarv och bredspackling...)

har innan det gipsat en hel kåk på insidan, bredspacklat en hel del etc etc...

så är väl inte helt novis... men som du säger, de köper i olika omgångar... och olika tillverkare...

ungefär som att bagerier i ryssland mer å mer köper jäst från sverige då kvaliten är jämnare... (heh... hur kom jag ens in på detta)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.