T
Totte_C: Kanske är skillnad på kondens och "disktrase-fuktig" isolering? ;)
4 svar · 4,7k läst
slipperman
slipperman: Hej Vi håller på att renovera upp en mindre magasinsbyggnad och skall isolera taket . I dagsläget är det vanliga takstolar (ja, så standardiserade de nu var 1927) och jag kommer att sätta en lättbalkskonstruktion (masonit+45x45-regel) för att få ett utrymme att kunna isolera (givetvis med ca 30 mm luftspalt närmast yttertaket). Det finns önskemål i hushållet att ersätta den
0 svar · 1,9k läst
T
toc: Tack för tipset! Ett steg i rätt riktning! :)
2 svar · 3,9k läst
lastkaj
lastkaj: Att byta fönster är inte speciellt svårt med rätt verktyg. Det tar lite längre tid i och med att du får borra i tegel istället för trä, men det är allt. På 50-70 talet byggdes en massa konstiga grunder som man idag bara skakar på huvudet åt. Jag tycker att en sådan är just den du beskriver. Emellertid tycker jag att du ska tänka så här. Vilka problem har uppstått tills idag? De
1 svar · 2,9k läst
L
LinaoMarkus: Var köper man bitar av lättbetong? Visst borde nam kunna kakla på den åxå ?
3 svar · 4,3k läst
D
Anonymiserad 23608: Snäckan: Varför skulle det vara enklare att börja med golvgipsen? Montera väggipsen först. Kapa skivorna 5-10 mm kortare än golv-takmåttet och lyft upp dom mot taket, med t.ex. ett koben under skivan, när du skruvar fast dom. Sen limmar du golvgipsen som då täcker glipan mot golvet. Tight och bra överallt.
2 svar · 4,9k läst
A
Anonymiserad 23608: Knappt 140 kg...
5 svar · 16,9k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55222/0]Färg, måla & tapetsera[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,6k läst
S
Sylvester: Japp byggbeskrivning och leveransbeskrivning har högre status än ritning enligt mitt entreprenadkontrakt. De oberoende snickare jag talat med säger samtliga precis som Ingenjören att detta knappast är en fullgod produkt som jag kan förvänta mig. Knappast fackmannamässigt..
6 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40547
1 svar · 2,9k läst
I
IRONMAIK: Hej jag undrar om det är någon som vet vad en sån där ställning heter som man viker ut den ser ut som ett kryss tror jag.Hur som helst brukar man lägga den över nåcken eller runt skorstenen så man kan stå där när man renoverar eller plockar ner en skorsten.Är tacksam om någon har en bild eller adress eller ritning på en sådan.Mvh Maik
0 svar · 2,5k läst
Snailman
Snailman: Ungefär halva... Kan tillägga att det de visar, är hur man gör en innervägg med plåtreglar och gipssskivor med en dörr emellan. Alltså en vägg som skiljer två rum, antagligen inte riktigt vad du är ute efter?
7 svar · 18,6k läst
Z
zingo: Det var inget fel på tipset. Jag ska prova masonittricket. Men jag börjar inte med att förstöra golvet. Det gör jag sist.
11 svar · 3,0k läst
·
Z
zingo: Jag har OSB + gips och det känns himla bra. Man vet liksom att man kan dundra på med vad som helst genom gipset in till OSBn och det sitter som berget. Inga specialpluggar.
13 svar · 7,9k läst
·
S
sirbo: Finns mera info på http://www.vsbyggskruv.se/
2 svar · 2,6k läst
B
Bricky: Sticksåg är nog inget alternativ om du ska såga där det är regel bakom. En liten japansk såg skulle jag rekommendera, har jag använt till det ändamålet och många fler. Är nog mitt favoritverktyg för övrigt. Finns på CO för några hundralappar. En bra investering för renoveraren :)
9 svar · 5,8k läst
P
Peter_K: Ok Tack! det var det jag ville höra ;) hemma och VABar idag och nu sover hon så det är bara att passa på.
3 svar · 6,1k läst
G
GustavW: Du räknar ifrån färdigt golv till färdigt tak. Ska du ha 240 cm bör du alltså ha en vägghöjd på 250cm, ifrån plattan till takstol/mellanbjälklag för att ha marginalerina på din sida. Golv 2mm foam + 15mm laminat ==> 18mm Tak 22 glespanel + 13 gips ==>35mm
1 svar · 2,7k läst
·
O
ossie_k: Enkelskiva är helt enligt normerna när det är reglat cc45. Sen kan ju tycka att det är i klenaste laget.
2 svar · 4,1k läst
jonny_martina
jonny_martina: punkta med silikon och kila fast det under torkning ;D
1 svar · 3,7k läst
jonny_martina
jonny_martina: [citat] såga inte upp parketten ! dra en skruv eller tre och lite silikon 8-)
4 svar · 3,2k läst
R
runner: Här finns lite information om detta för trappor från SSC. http://www.sscskelleftea.se/templates/_pagewide____581.aspx?Menu=true
1 svar · 2,4k läst
S
styrman1: Hur tjock är kortplanken? sök på DKP på danos sida.
1 svar · 4,2k läst
S
sanne78: lagt ut ca 120' för en ovanvåning på ca 60m2 (ej badrum inräknad.) från luftspalt till lagd parkett.. 2 rum ett "gavelrum" resten som allrum + badrum. mvh manne.
10 svar · 8,0k läst
·
saturnus
saturnus: eller en rund ventil.......... ::)
7 svar · 4,2k läst
A
aries: Hej! I ett utrymme som tidigare inte var bostad ska jag inreda en tillbyggnad av min lägenhet i ett flerfamiljshus. Då måste jag uppfylla brand- och ljudkrav. Befintlig vägg mellan ny lägenhetsdel och trappuppgång är 9,5 cm i något betongliknande, poröst material, icke bärande. (Huset byggdes 1949.) Jag har fått tips om att på insidan lämna en luftspalt (1-3 cm, väggen lutar) och
0 svar · 5,4k läst
M
Minkhe: Hej ! Någon som har förslag på företag/personer som ordnar inköp och transport av byggmtrl. från Polen alt. tyskland. Jag har sammanställt en mtrl.lista som jag har skickat ut på förfrågan till olika svanska leverantörer nu men skulle även vilja undersöka om det är fördelaktigt att importera. Kan skicka listan om någon vill se vad jag efterfrågar. Tack för att jag får ta del av
0 svar · 1,9k läst
H
HenkeF: Hur mycket får en vägg luta? Har en yttervägg som lutar ca 6 mm på 1,8 meter, detta är mätt ifrån insidan på väggen (sovrummet) Är det någon som vet vad som är godkänt? Tacksam för svar
0 svar · 4,4k läst
M
Mats: Han menar från överkanten på det högsta golvet vid dörren som jag uppfattar det och som jag själv skulle ha gjort det
3 svar · 5,3k läst
H
Honeybun: Är det någon som har köpt byggmaterial från Polen eller något annat land i öst? Kakel & klinkers är billigare i Polen men är kvaliteten den samma?
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.