Hej,

Har kört lite knackade på stolpeln och jag tycker inte den känns under speceillt mycket tryck.

När man knackar lite hårt med handen på den så dallrar/svänger den som en gitarrsträng. Om det vore under tryck skulle den väl bukta åt något håll va?

Hej,

Kanske överdrev lite med dallrandet men lätt 5 mm åt vardera hållet. Efter ett fint karateslag så dallrar den några sekunder. Den är ju 250 cm lång och endast fäst i golv och tak. Om man skulle lägga den med två bockar längst ut i varje hörn skulle man ju lätt kunna svikta på den va?

Har mätt den igen och den är 50x200mm (2tumx8tum?)

hej,

Plankan är rätt sprucken och väldigt grå i färgen. Vet inte om det beror på att det är ett annat träslag än furu eller om den bara är tja... torr?

Har fixat en regel 95x95 nu. Sätter en platta av MDF under den (typ 150x150 för att sprida ev. tyngd på lite yta) kapar den knappa centimetern kortare än höjden till taket. Sen kapar jag den gamla. Om taket sjunker 1 cm kommer det vila på den nya. Om inte då är jag ju home free va?

Har snart renoverat hela kåken själv men det är sällan man står in för såna här byggtekniska problem. Skönt att det finns folk som kan! :D

Lika bra att man uppdaterar lite. :)

Jag har idag tagit bort balken! (fanfar hörs i bakgrunden)

Det hela började med att jag borrade ett 70 mm  hål i golvet på övervåningen för att inspektera balken.

Balken är en H-balk på 160x160mm och den verkar vara runt 10 mm tjock. (+- några mm.)

Spannet som den hänger över är 290 cm.  Någon som kan dra en snabb räkning på vad en sån kan/ska tåla?  
Vore great om Byggarn eller nån annan kunnig kunde ge tummen upp eller ner också så man kan sova gott på natten!  :)

Just nu står trästaven 95x95 kilad på plats med endast ett papper i toppen(sågade den precis lite för kort som önskat). Om papperet går lätt att flytta imorrn har taket inte sjunkit i alla fall.. och om det är samma om någon/några dagar så ryker även den.

oj oj oj.. har drömt mardrömmar på nätterna om detta men snart är det över :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.