Tegheim
Tegheim: Någon som kan rekommendera någon hemsida eller site man kan kolla upp klinkers till storbygge? Tänkte jag skulle åka till tyskland o handla med tanke på priserna...
7 svar · 5,4k läst
R
Roggsson: Jag har ett tips på en bok som behandlar allt vad det gäller att bygga ekologiskt. Den tar upp hur man bygger sunda hus att vistas i, när det gäller materialval, konstruktionsmetoder, el, uppvärmning, fukt, ljud mm. Hur man hushåller med resurser: Värme och kyla, el, renvatten och avfall. Hur man sluter kretslopp och hur man anpassar sig till den plats man vill bygga på. Den är
10 svar · 5,7k läst
E
Eld: På offentlga platser ska det vara minst 110cm högt och ej "klättringsbart", (dvs inga horisontella spjälor). Hemma kan man nog(?) ha ner till 90cm högt. 110cm kan ge konstiga proportioner och de trappgrindar som finns till försäljning är förövrigt inte ens 90cm höga. Gör räcket/staketet så att du kan fästa en trappgrind på ett snyggt sätt och så att du kan ta bort grinden när
3 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] sqrt(40x40+40x40)= sqrt(2x40x40)= 40xsqrt(2)=~ 40x1,41 Jepp, det var ju det jag sa! 8-)
9 svar · 8,3k läst
Martin_L
Martin_L: Pröva en gång till några cm bredvid, testa då att inte ta i för mycket utan tills du känner att det börjar bli ordentligt trögt. Behövs lite träning. Dom bär ju trots allt c:a 50 kg/st om man monterar dom korrekt. Chansa och vinn, he he.
4 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31486/0]Tak & vind[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,1k läst
ByggPutte
ByggPutte: Klart man kan få det stadigt. Men är huset från 30 kanske trä är ett lämpligare val. Mvh Putte
3 svar · 3,1k läst
N
NiclasR: Om du tittar uppe på sidan när du är inne på forumet så i sidhuvudet så står det förhoppningsvis i det grå/gröna fältet något i still med; "Hej, SJODR, du har 1 meddelanden." Tryck bara på "1 meddelanden" texten så ska du kunna läsa meddelandet.
22 svar · 3,9k läst
R
ribo500: Bygger fjällhus. Hur ska man fästa timmerpanelen snyggast? Vill helst inte ha synliga spikhuvud. Gäller både ute o inne. Nån sa att den måste SPIKAS på utsidan (nån byggnorm), det kan väl inte vara möjligt?
0 svar · 4,5k läst
ornet
ornet: Hyra, köpa eller låna en luftavfuktare. Drar ju en 5-10 liter/dygn.
6 svar · 11,6k läst
·
T
Tobbefonsterfixare: kan tillägga att min far inredde vinden någon gång 90-92 och ena gaveln revs och asfaboard sitter där än i dag.. late gubben har fortfarande inte fått på någon panel! och det funkar.. den ser lite väderbiten ut.. men den är hel och så... så att lämna asfaboareden "öppen" över en vinter lär ju inte vara några problem!
3 svar · 16,4k läst
T
Tobbefonsterfixare: [citat] håller med mannen åvan! plyfa helt klart bäst! med osb funkar bra! (hadskar är att rekomendera)
19 svar · 15,6k läst
chris47
chris47: Borde vara rejält mögligt nu, inte sant? /CC
3 svar · 3,9k läst
Bidda
Bidda: Finnes en i Gøteborg som averterer i Norge: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8846172&sid=10awMjPDYQ704063&pos=1&tot=2
1 svar · 3,9k läst
T
Toobster: väggen som kommer vara synlig ska kaklas.. ev. kommer ca 5 cm av nederdelen på dom övre skivorna kaklas på, resten är ju nu mosaik som det tidigare satt kakel på.
4 svar · 2,8k läst
·
S
Staffan1: Jo, jag lyckades till slut träffa, men missade ett par gånger. Eftersom rummet som byggs är ljudisolerat, så är det dubbla gips med dämplim mellan lagren. Dessutom ligger de omlott, så skarvarna inte hamnar på samma ställe och i toppen och botten går de också på lite olika höjd. Den innersta gipsskivan står t ex på en dämpmatta och den yttre täcker sedan den. Så att knacka
5 svar · 7,0k läst
Snailman
Snailman: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40517
3 svar · 15,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Prova gärna att kapa med din bågfil, men att spänna fast arbetsstycket ordentligt är väl nästan ett krav om det ska bli bra. Vad du än kapar med. Köp nytt blad om det är dåligt, be gärna om att få ett fintandat (fler tänder/tum). Inte direkt nödvändigt, men kan förbättra precisionen. En gradfil är bara en finhuggen metallfil, i min värld iaf. Men jag är kanske vilse i
9 svar · 5,3k läst
·
bebben
bebben: Titta på bilden i länken nedan så får du svaret! http://www.glasbetong.se/
1 svar · 3,1k läst
T
Tornhill: Om du kan tänka dig ekgolv istället för furu, så penslar du amoniak på ditt obehandlade ekgolv. Amoniaken reagerar med garvsyran i eken och resultatet blir en svart yta. Lite amoniak ger en mörk "antik" yta, mer amoniak = svartare yta.. / Fredrik
3 svar · 4,1k läst
T
Tornhill: Du var smartare än mig :( Vi beställde en HEA 240 på ca 440kg, som skulle upp till 285cm i överkant. Vi var 12 stycken som lyfte, och la upp den på stötter som vi hade byggt på vägen. Det tog fem timmar, fyra familjepizzor och ett oändligt antal läsk och svordommar innan den var på plats. Men det ser bra ut nu :) / Fredrik
5 svar · 1,5k läst
·
S
styrman1: MDF är det enda som inte slår sig oxh är lite tåligt.
1 svar · 3,7k läst
T
Tornhill: Det är nog lättare, och inte så mycket dyrare, att köpa en 100x100 regel och såga den till 55x55. Du slipper limskarven då. / Fredrik
2 svar · 5,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Det finns en dansk, tror han heter Fleming (som alla andra danskar? :) ) Han var med i 2 tidningar från Gör Så Här (numera Gör Det Själv). Han byggde en villa med takstolar och övre bjälklag av stålbalkar har jag för mig. Allt stod på en betongplatta. Tror du kan kolla med GDS om du kan beställa tidningen: www.gds.se Jocke
1 svar · 4,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Ska man ha bort den kan man ju bara skära av den jäms med teglet. Mvh Putte
9 svar · 15,9k läst
O
Odjuret: Okej! Tack! då ska ja testa det! Ungefär hur långa skruvar använde du?
2 svar · 2,3k läst
B
Bricky: Det går bra att putsa och sen kakla, tätskikta innan du kaklar bara. :)
1 svar · 2,0k läst
J
JohanKson: Hej! Hoppas detta kommer i rätt kategori. Vi håller på att fundera kring att bygga ut köket en aning. Problemet är att vi måste flytta en bärande vägg på ca 5 meter. Övervåningen består av kassetter (elementhus standard) som vilar på nuvarande vägg. Kassetterna möts mot varandra ovanpå den bärande väggen från vardera yttervägg. Vi flyttar väggen ca 1,2 m vilket innebär att
0 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50137/0]Isolering[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,6k läst
A
aneh: Någon som vet hur/var man får tag på jalusidörrar av typ aluminium i måttbeställd storlek. Ikea har något liknande en till ett av sina köksskåp( bifogar länk) men jag vill ha den som dörr över ett inbyggt proppskåp. http://www.ikea.com/PIAimages/32689_PE122706_S3.jpg Finns det någon som vet var man kan få tag på sådana??    
0 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.