Har en rätt kraftig trä hmmm regel (planka i måtten 25 cm bred och 6 cm tjock) eller vad man ska kalla det som sitter i öppningen i hjärtväggen i vårt hus(golv->tak). (huset är 1,5 plans från -57)

Frågan är om den kan vara menad som bärande eller om den endast är där för som stöd för dörrpost och hängande väggskåp som varit på fästa på sidorna mellan denna och hjärtväggen.

Nu är det så att min granne har ett exakt likadant hus och han har tagit bort denna. Dock så är man ju jäääkligt skitnödig för jag vill ju inte att övervåningen ska ramla ner.

Frågan är kan en planka på 6x25cm vara tänkt som bärande?

På bilden här är den utmärkt med rött. Grått är lättbetongsväggar och resten trä.

Kompletterar med en bild ikväll också.

• barande.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer 2 bilder på regeln... sorry för kvaliten, dom är tagna med mobilen.

• 852241333_683273.jpg
    Skapa konto
Är ingen konstruktör, men har du en takstol ligger precis ovanför?
Min tanke är att lättbetongen är bärande och du har en öppning på 3 meter så borde ju en takstol ligga i det spannet nånstans och istallet för att växla av för dörröppningen så har man ställt en pelare där för att inte få problem med nedböjning. Skulle tro att du kan ta bort den utan att taket rasar in men du kan ju få en lätt nedbuktning i taket.
Du kan ju även kolla om det finns ett bärande element under plankan. Jag skulle nog ha satt en liten stålbalk över öppningen just in case. speciellt om du har en våning över som är inredd. :)

Hej,

Du hade väldigt rätt! Jag begav mig upp på kattvinden och det sitter takstolar ( om det heter så. I alla fall plankor som går tvärs över hela huset mellan nedervåningens tak och övervåningens golv. Samma dimension som den här "balken") med CC60.

Dock så sitter ingen takstol direkt vid den här träbalken utan 20cm till höger och 30 cm till vänster om den. Sedan finns ju flera takstolar som inte är avlastade. Totalt 5 stycken i hela öppningen varav träbalken sitter mellan 3:an och 4:an. Visas på ritningen nedan.

Just nu har vi omöblerat på övervåningen så det ligger ingen större tyngd på någon av dom här "takstolarna" (beklagar att man är kass på terminologin). :-/

Bifogar en ritning med "takstolarna" inritade.

Mera tips och pekpinnar önskas. Brukar ju finnas mycket duktigt folk här?

• barande2.gif
    Skapa konto
Ja nu vet inte jag vad den är till för iallafall. Kanske har varit en större öppning en gång i tiden men som man satt igen. Ser inga problem med att ta bort den isåfall.
Den bär ju ingenting ändå, eller? kanske nån av ing. på forumet vet?

tja du lite klurigt. Antingen så ligger den ann mot det spontade takplanket som ses på fotot ovan. Det sitter ju spikat i takstolarna.

Ett annat alternativ är väl att det innanför takplanket ligger nån rejäl bräda men det har jag svårt att tro då just balkarna där måste vara smalare då.  Kanske ska gå på med tigersågen och vara beredd att springa..   :-/

En variant är ju att ta det lite lugnare :) Ta en fogsvans och börja såga i regeln rätt högt upp typ 30 cm från taket så du inte får så mkt egenvikt från regeln. om sågen nyper fast har du en last på den. därmed inte sagt att den behöver vara bärande, men om den inte nyper kan du ju vara lugn.

ja det är ju iofs bra..

Det borde väl funka att sätta en "regel" säg 95x95(
95X95 PE FAS FURU SRA) typ 3 dm längre ut längs en takstol som avlastare? Den borde väl palla rätt mycket tryck utan att den går av.

Kan det vara så att denna pelare håller en balk som ligger under dina takstolar och golvreglar? Knacka på balken, ljudet kan avslöja om den är belastad.
mvh
Greenbay

Hmm ja det är väl inte omöjligt.. skulle behöva öppna taket och kolla in antar jag. hmm...kan väl inte bli värre än att jag får 50 liter sågspån i facet.. Jag kan ju iofs även borra upp i takplanket en bit i från balken (i sidled) och se om det finns något som går eller om jag kommer in i spånet.

hej och välkommen byggaren.

Sitter på jobbet fortfarande så ska dra några grejer kort.

Hjärtväggen sitter inte i mitten på huset. rummen på vardera sidan är 310cm VS 360cm breda. Stolpen sitter typ på 290/370 fysiskt sett (den är ju rätt bred men inte i mitten)

Jag ska imorgonbitti ta och borra ett hål i takplanket för att se så att stolpen stöttar något mer än bara takplanket dvs går något längs med hjärtväggen.

Jag kan redan nu säga att underst finns betongplattan. Det är den stolpen står på då den går förbi/igenom parketgolvet som finns. Under parketten ligger massa sand/grus men jag antar att stolpen går hela vägen ner.

Jag ska kolla hur det ser ut och återkomer ang takstolarnas utseende. Här kommer en bild på huset och övervåningens layout.

• husovervaning.jpg
    Skapa konto
här är man i gasen precis hemkommen från pokerkväll.

"Byggaren" hade heeeelt rätt. Jag har pillat i en springa i hjärtväggens riktning.. typ 2-4 mm bred i takplanket. Först kommer lite tjärpapp men ovanför det finns någont rött/orange som är vääldigt hårt. pickade lite på det med en smal meljsel och det är mycket hårdare/reflekterande än betong eller trä. Då kvarstår väl endast att där finns någon form av stålbalk som antingen går över hela toppen på hjärtväggen eller endast över öppningen +- avlastningen till hjärtväggen.

Jag kan inte ta fram borren för då vaknar frugan. Enklast vore kanske dock att såga upp ett litet hål i golvet på övervåningen och titta ner just där balken ska vara.  Just nu finns inget snyggt golv på övervåningen utan endast själva golvplanket som sitter överallt i hela huset. Ovanpå det låg tidigare en otäck heltäckningsmatta.

Det vore kanske lämpligt med ett inspektionshål.

Hur som helst så verkar ju denna stolpe lasta av den balken lite. Men borde inte en planka på 6x20 cm vara liten för att lasta av en stålbalk som ersätter en hjärtvägg?

PS. Vad skulle man göra utan folket på det här forumet..  :o

Beklagar svarsbombningen. Här kommer bilder innifrån kattvinden. Dessa tvärgående grejer sitter med cc 120cm.

• kattvind.jpg
    Skapa konto
Hej,

Är varken matematiker eller har en gradskiva men jag kan säga att vilkeln är mindre än 45. chansar på knappt 40. Hara bara en vinkelhake och vattenpass och det var itne direkt nära 45.

Det blev väldans komplicerat det här. Huset å andra sidan "arkitektritat" som säljaren kallade det. Ej standardiserat är väl ett annat passande ord.

Börjar närma sig kapdags.  :-/

Viktigt för mig är egentligen: Om jag kapar den, kan huset rasa ihop alternativt ta skada.  Om golvet bli lite svajjigt eller så, det kan man ju fixa isåfall.  Jag vill bara inte pajja hela kåken hehe.

tack

Vad är det duy ska kapa och vart sitter det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.