Hej !

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av hur kritiskt det är gällande använbarheten för fixbruk som har "gått över tid" med 6 månader jmf. med bäst-före-datum ?!

Jag har nämligen en laddning fix kvar som har stått torrt och varmt lagrat och med sista datum slutet av juni i år och jag har tänkt att använda det för att sätta skiffer i hela källaren vid jul.

/John

Jag hade en halv säck över som stått öppnad i torrt utrymme sedan i Julas. Tänkte använda det härom veckan. Såg Ok ut. Men när jag tog en skopa av det för att börja blanda så var det halvhårt någa cm ned i säcken. Skulle säkert gått att slå sönder klumparna vid blandningen. Men jag vågade inte ta risken, fick köpa nytt.

Men det var som sagt öppnad säck.

Har förvarat öpnade säckar kakelfix (torrt) flera år. Inga problem med limmet eller blandningen. Tillverkarna och handlarna tjänar duktigt på att skrämma oss att köpa nytt.

Precis som jag misstänkte - tack för snabba svar !

Hej!

Jag har haft lite stående i 10 år. Det slängde jag nu. Är inte beredd att chansa på att det fortfarande fungerar. Om det inte gör det är jobbet att fixa till det så mycket större än kostnaden för att köpa nytt.

/pinebar

Cementbaserade produkter innehåller ofta kromreducerande ämnen för att minska risken för att användaren utvecklar kromallergi. Bäst föredatum på produkten handlar i första hand om att dessa ämnen inte är verksamma i mer än ca 1 år.

PjS

Snailman
Cement är ju ganska cementbaserat, och jag ksulle inte vilja sparka på en cementsäck som legat ett antal år.. (Det brukar vara stenhårt)

Det material i fixet som gör att det härdar försvinner med tiden ur bruket, vilket gör att snabbheten i härdningsprocessen kan försämras med tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.