Det finns säker fler sätt att skarva en bärlina på (45x225)

Vilka är dom starkaste?

Det är en synlig bärlina som ligger på stolpar.

Starkast är att skarva över stolpe. Då kan den inte komma någonstans.

Linnex skrev:
Starkast är att skarva över stolpe. Då kan den inte komma någonstans.
Ja det förstår jag..jag tänkte mer på vilket typ av snitt, eller med en extra skarvbit..

Byggaren skrev:
Ja det finns det. Men kärnfrågan är: var i fältet (mellan upplagen) finns skarven? Dvs. Kommer fältmomentet att vara max över skarven eller ligger skarvern där momentet är noll? Och hur ser fortsättningen ut på bärlinan i nästa och nästa fack p.b.s. om upplagen? Dvs. Är bärlinan kontinuerligt upplagd över flera upplag?

Avgörande för skarvens utformning är om den ska ta moment eller inte. Olika skarvar klarar moment. En del del gör det inte, men däremot tvärkraft. Därför går det inte att svara på din fråga rakt av.

Du kan t.ex. omlottläggga bärlinan över upplag. Då klarar skarven både moment och tvärkraft.

Du kan omlottlägga bärlinan utan upplag. Då klarar skarven minmalt med moment och ingen tvärkraft.

Du kan stumskarva bärlinan ända mot ända med lappar på båda sidor. Kan klara lägre eller lika stort moment som bärlinan (spikgrupperna får ta belastningen och skärkraften är avgörande) och någon tvärkraft.

Du kan lägga en snedskarv i lutning 1:8 med eller utan fyrkant mot glidning i mitten. Klarar inte moment och dåligt med tvärkraft.

Du kan göra dito med lapp p.b.s. Klarar lite högre moment och tvärkraft.

Du kan sätta en spännstol under skarven (som kan vara stumskarv eller lutande skarv) som klarar både (större) moment än bärlinan och tvärkraft.

Osv.

8-)

Ok mycke tekniktugg för en lekman...alla mina skarvar ligger direkt ovan plint eller stolpe :-/
Så då är det inte så noga med andra ord? (relativt sett)
Fältmomentet hittar jag i min ellära ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.