Hej, jag tänkte bygga en ljudstudio med ett inspelningsbås, inne i ett rum.
Dvs dela av ett rum med en mellanvägg så att det blir två rum (och ett litet förrådsutrymme för teknik)

Rummet är runt 700 x 560 och har väldigt mycket rör i taken (som även kommer att vara ivägen för själva väggen) samt en stor ventilationstrumma som går rakt genom rummets långsida,
Väggar och tak är övermålat murbruk och golvet är solitt (betong eller cement eller vad man nu har)

Min fråga blir nu; (har tummen mitt i handen)

Hur bygger man bäst en vägg som kan isolera bort så mycket ljudöverföring mellan rummen som möjligt, så problemfritt som möjligt?
Och hur får man det tätt där rören sitter, kan man ens bygga en vägg om det sitter rör ivägen ?

Regelverk med ull samt trippelgips?
Eller behöver man mer massa? (tegla el dyl)

/Magnus

hur mycket du behöver dämpa ett inspelningsrum beror helt på Vad du tänkt spela in. Skall det vara live instrument så krävs bättre utförande och massa i väggen.
Normal sång kräver nånstans runt 50-60 dB ungefär...
Instrument då bas och trummor kräver en lägre egenfrekvens i konstruktionen och då pratar vi tegel samt avstånd mellan väggar. En vanlig regelkonstruktion med säg dubbla 70 reglar och trippelgips dämpar uppåt 60 dB och har en lägsta frekvens runt 40 Hz vilket är på tok för högt om det skall dunkas trummor eller spelas in bas tom även gitarr beroende på musikalisk läggning.

Rör och ventilation skall kläs in EFTER att väggen har spikats upp mellan dina utrymmen. Dubbelgips i trummor runt rör och vent.

Men speca vad du skall spela in för något så blir det en aning enklare att välja konstruktion på väggen. Tänk på att du behöcver en rätt saftig dörr mellan rummen. Om du bygger en vägg i säg 60 dB som är då 5,6*2,5 m dvs 14 kvadrat. SÅ tar dörren upp säg 90*210 vilket är nånstans runt 2 kvadrat och dämpar 35 db. Då har hela konstruktionen en sammanräknad ljudisolerande förmåga på runt 45-50 db nånstan...

Men men...speca kraven så kommer ett nålvasst svar :-)

Hej Mr. Z, framför allt ska det vara sångbås, men även akustisk gitarr, gitarrförstärkare samt digitaltrummor (låter väldigt lite), så inget liveband!

Fast överhörningen bör ändå vara så låg som möjligt förstås :)

/Magnus

Böjer mig i förväg för expertisen men dubbla dörrar och innerväggar med en liten luftspalt imellan har jag fått lära mig ska vara mycket effektivt

Det låter helt vettigt! Däremot måste jag hålla ner tjockleken på väggen pga utrymmesbrist, så troligen blir den en jättetjock dörr eller två mindre tjocka dörrar, det får bli en avvägningsfråga längre fram.

En helt annan fråga, någon som kan tipsa om duktiga yrkesmänniskor som har erfarenhet av att bygga studio? I sthlm, PM:a gärna.

mangz skrev:
Hej Mr. Z, framför allt ska det vara sångbås, men även akustisk gitarr, gitarrförstärkare samt digitaltrummor (låter väldigt lite), så inget liveband!

Fast överhörningen bör ändå vara så låg som möjligt förstås :)

/Magnus
Då har du iaf behov av runt 60 dB dämpning vill jag påstå. Dvs dubbel regelstomme 3 lager gips/ sida och 95 regel med 15 mm luftspalt... Alt. dubbelgips och 70 stomme med 10 mm luftspalt. Det senare är ca hälften så bra som det första. Och den första konstruktionen bygger 285 mm och den senare 205 mm nånstans...

Du kan köra en enkel stomme men med dubbel regel i som bygger 175 mm typ.. uppbyggd av 120 skena med 70 regel saxat och dubbelgips...

Jag antar att dubbelregel (tjockare luftspalt) gör en bättre "basfälla" jämfört med enkelregel? Eller är det för att hålla upp allt gips?

mangz skrev:
Jag antar att dubbelregel (tjockare luftspalt) gör en bättre "basfälla" jämfört med enkelregel? Eller är det för att hålla upp allt gips?
Längre avstånd mellan massorna dvs gipsskivorna ger en lägre frekvens i konstruktionen så svaret är ja...
Sedan så minskar du flanktransmissionen med dubbel konstruktion... Iofs kan du vib problem i väggen via golvet om du inte har lite najs "kuddar" under stärkarn...

Har läst en artikel i MM och de beskriver ett studiobygge i detalj.
Det jag kommer ihåg är att de lägger ett flytande trägolv, dvs. det står på nån sorts
gummipuckar för att eliminera eller i alla fall minimera vibrationer ned i golvet.
Likaså distans till väggarna i rummet för att inte överföra vibration från det flytande golvet till väggarna.

jocke@nybleus.se skrev:
Har läst en artikel i MM och de beskriver ett studiobygge i detalj.
Det jag kommer ihåg är att de lägger ett flytande trägolv, dvs. det står på nån sorts
gummipuckar för att eliminera eller i alla fall minimera vibrationer ned i golvet.
Likaså distans till väggarna i rummet för att inte överföra vibration från det flytande golvet till väggarna.
Stämmer att man lägger flytande golv på fjädrar av ett eller annat slag. Dock är det inte så enkelt utan fjädrarna måste dimensioneras efter egentyngden av konstruktionen och för belastning för att inte svara mot fel frekvens och få omvänd effekt. Dvs förstärka vibrationerna.

Förhoppningen är att det även ska bli "halv-flytande" golv, det blir så light som möjligt, om jag hittar en enkel lösning. dvs bara försöka få golvet separerat från väggen. Inget gjutande här inte :)

Fast menar du att det skulle kunna stjälpa istället för att hjälpa konstruktionen om man bara gör och inte tänker ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.