14 294 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
Spånskiva i innerväggar
Jag håller på att färdigställa min övervåning och funderar lite på det här med innerväggar.
Jag har tänkt att använda 12mm spånskiva +gips.
Hur skruvar jag gipsen i spånskivan? Måste jag använda skruv som går in i reglarna eller räcker det med att fästa gipsen i spånskivan?
Måste jag skarva spånskiva över en regel eller går det att ta en skarv mellan reglarna?
Funkar denna konstruktion lika bra i badrum eller bör jag använda någon annan typ av skiva?
/Pajen

Jag har tänkt att använda 12mm spånskiva +gips.
Hur skruvar jag gipsen i spånskivan? Måste jag använda skruv som går in i reglarna eller räcker det med att fästa gipsen i spånskivan?
Måste jag skarva spånskiva över en regel eller går det att ta en skarv mellan reglarna?
Funkar denna konstruktion lika bra i badrum eller bör jag använda någon annan typ av skiva?
/Pajen
1:Om Du full skruvar spånskivan kan Du
skruva gipsen utan att tänka på reglarna bakom.
Och använda korta gips skruv.
Bra att inte få skarvarna över varann.
2:Om Du inte full skruvar spånskivan,skruvar Du gipsen
med långa gipsskruv in i reglarna.
Och förskjuter skarvarna.
Kan vara bra att ha skruv med lite frigäng i exempel 2.
Själv hade jag kört med exempel 2 ger lite
styvare vägg.
Skarvar alltid över regel.
Hade själv bytt till plyfa om det inte va så
att jag fick spånet billigt.
Och tycker det passar bättre i badrum.
Mvh Putte
skruva gipsen utan att tänka på reglarna bakom.
Och använda korta gips skruv.
Bra att inte få skarvarna över varann.
2:Om Du inte full skruvar spånskivan,skruvar Du gipsen
med långa gipsskruv in i reglarna.
Och förskjuter skarvarna.
Kan vara bra att ha skruv med lite frigäng i exempel 2.
Själv hade jag kört med exempel 2 ger lite
styvare vägg.
Skarvar alltid över regel.
Hade själv bytt till plyfa om det inte va så
att jag fick spånet billigt.
Och tycker det passar bättre i badrum.
Mvh Putte
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Rätt i princip, fel i sak.perobe skrev:
Spånskivor för vägg skall limmas och skruvas i regeln dikt mot varandra utom i hörn där man lämnar 2-3 mm. Kortsidor som möter varandra bör också limmas, men det kan man skippa om en gipsskiva skall lappa över. Det går faktiskt att läsa innantill i tex. ByggElits arbetsbeskrivningar.
Fördelen med att limma spånskivan mot en regel är man även kan juster ev. krokiga reglar. Man sätter allt i spänn med en diagonalstötta och väntar till limmet har torkat.
Dina rek. gäller OSB-skivor. Därav deras breddmått på 1197mm. Då blir det utrymme för en 3 mm glipa mellan skivorna vid normal cc600 regling.perobe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden