Jag har en 1,5plans villa från år 1900 med liggtimmerstomme i nedre våning och stolpar i övre våning. I huset finns idag inget vatten, så jag skall riva gamla farstun och bygga en ny i två plan där i princip allt vatten skall finnas; ett badrum per våning. Diskbänken i köket blir precis på andra sidan innerväggen i det gamla huset, så det är allt jag behöver gå in med VVS i gamla byggnaden. Huset är byggt på torpargrund.
Jag har på flera ställen läst att man skall göra en "rörlig fog" mellan det gamla huset och tillbyggnaden, men inte fått någon förklaring till hur detta genomförs. Det känns ändå logiskt den nya takåsen fästs rejält i det gamla huset och likaså takbrädorna. Det känns även ganska naturligt att man är tillåten att spika fast den nya ytterväggen i den gamla.
Tacksam för om någon kan dela med sig av erfarenheter och litteraturtips.
..och hur pass viktigt är det att välja samma grund, dvs. torpargrund i tillbygganden? Jag har även hittat skribenter som inte håller så hårt fast vid detta. Iom. att jag skall lägga el-golvvärme och kakel i nedre våningens badrum känns det å ena sidan enklare och billigare att lägga platta på mark.