Köpte ett hus från 1976 för ca ett halvår sedan.
Efter någon månad så upptäckte vi att väggen sviktade under dushblandaren i badrummet.
Huset var besiktat av Anticimex och ingen fukt noterades i badrummet.
Badrummet har varit renoverat efter en fuktskada vid golvbrunnen i slutet av 80-talet.
Kaklet i dushhörnan satt direkt på gipsskivan utan ytterligare fuktspärr.
Här är en bild på dushhörnan efter att kakel och gips har rivits samt golvet brutits upp:

• 1_012.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här kommer bilder på syll, golvbjälkar samt väggreglar:

• 2_014.JPG
    Skapa konto
Bild:

• 3_009.JPG
    Skapa konto
Bild:

• 4_008.JPG
    Skapa konto
Syllen står på mineralull på en yttre källarvägg av betonghålsten. Under badrummet finns ett allrum med en decimeterlång remsa av svartmögel uppe vid taket på baksidan av en papperstapet. Syll, bjälkar och reglar verkar inte murkna och det luktar inget speciellt. Jag tänkte höra med er vad jag ska göra åt detta: räcker det med att karva bort det svarta? Behöver man pensla på nåt antimögelmedel? Andra alternativ?

En allmän fråga: är det vanligt att ångspärren är så här slarvigt monterad mot ett ouppvärmt vindsutrymme på ett hus byggt -76? Det ni ser på bilden är ångspärren i taket som avslutas med någon centimeters glipa mot innerväggen:

• 5_004.JPG
    Skapa konto
Jag vet inte om jag svarar på någon av dina frågor, men går inte det här att kräva ut som "dolt fel"? Det känns som ett av de mest dolda fel jag någonsin läst om. Om det går så är det väl bara att låta hantverkare gå lös på skadan och göra så mycket som krävs.

Jag skulle själv byta så mycket trä som öht är möjligt, för sedan bygger du ju in detaljerna igen och kan inte hålla koll på dem. Att byta dem senare i händelse av problem kommer ju bara att bli dyrare...

Huset är sk "varudeklarerat" via Anticimex/Svensk Fastighetsförmedling.
Skadan är en försäkringsskada och då står inte Anticimex för fiolerna.
Skaderegleraren från Länsförsäkringar som var här sa att man byggde upp konstruktionen på samma sätt som det var gjort innan oavsett hur undermåligt den var enligt dagens standard, dvs satt det enkelgips utan fuktspärr på cc60 så gör man så vid reparationen också. Han tyckte skadan såg begränsad ut och vill betala 5000:- som ersättning - detta var dock innan golvet brutits upp.

Vad märkligt att försäkringsbolaget förordar att skadan ska repareras på samma sätt som den var gjord! Då kommer det ju att bli nya fuktskador och nya försäkringsärenden... Nog för att man förstår att inte försäkringsbolagen har lust att betala för dyrare ytskikt (kakel) men man tycker ju att de åtminstone skulle vilja att underarbetet var första klass...

Jag har bytt en hel del fuktskadat, eller snarare genomruttet (p.g.a. fukt), virke i mitt hus. Så vitt jag har förstått Anticimex efter att ha haft klippkort där under sommaren så skall det inte vara nån fara så länge det inte är ruttet och svampar med mycel (hussvamp!) hittas. Verkar det bara vara ofarligt mögel, eller bara fuktfläckar skall det räcka med att skrapa bort det på ytan och se till att fukttillförseln upphör. De flesta svampangrepp och mögel kan bara leva och breda ut sig i en fuktig miljö. Om du ser till att åtgärda det så kan jag inte se att du skall få några problem.

Alltså. Om nånting är murket så kan man, om man känner att det är nödvändigt, skrapa/karva bort det och sen bygga över det så länge man ser till att det inte blir blött på nytt.

ylven: jag håller med dig om att det låter konstigt, har skickat en fråga till Länsförsäkringar idag för att få det bekräftat att det är på detta vis - återkommer med svar.
Häxhusrustarn: tack för svaret. En snickare sa samma sak men kompletterade med att man för säkerhets skull ska ha på något mögelförebyggande medel, exempelvis boracol, på virket som varit utsatt för fukt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.