Hej ..
Jag funderar på att bygga en sommarstuga i lös virke

jag kommer att bygga den i 2plan på övervåningen kommer det att va ett stort loft

frågan är följande måste man spika inner tak på nedervåningen ?
jag klurade om det inte bara skulle gå spika rejäla bärreglar 8" ca med cc 800 och lägga 22mm spånplattgolv uppe.
jag vill ju ha det så det ser ut nästan som i ett timmer hus då man kolla på inner taket

tror ni det håller eller ska man spika reglarna med cc 120 och tätspika brädor + spånplatta på övervåningen ?

det enda felet som jag ser är ju att det inte kommer att va isolerat golv på övervåningen men det kvittar väl för hela huset är ju öppet värme å luft snurrar ju hur det vill mellan planen iomed det är ett loft ...

Innertaket är ju bara till för att ge en snygg yta och att hålla uppe ev isolering samt dölja rördragningar så vill du inte så visst. Kör med bara bjälkar på cc 60 du så ska det ordna sig.

Milkshaken
Skulle nog satsa på ngn form av innerbeklädnad iaf.
det kan räcka med plyfa och sågat virke 3"X 6" ... Ja typ plyfan som struktur och Virket som balkimitation. ser jäkligt fint ut i en sommarstuga. om dessutom målar Virket ljusgrått eller brunt så får du ett djup i det hela...

hej
joo fast det blir som en innerbeklädnad golvet uppe kommer man ju att se under i från
på neder våningen=)
spikar jag ett furugolv uppe å får jag ju ett furugolv med åsar som inner tak nere
:o
tror fasiken jag börjar så det går ju alltid att spika upp ett inertak senare om jag känner
för det

Mikael_L
Du har inga vatten/avlopp som du behöver dölja då, i bjälklaget?
Samma sak med elledningar, men förutom dom till lampor för nedervåningen så går dom väl alltid att dra en annan väg.

Sen kan jag bara se en sak till som du kan få problem med, det är ljuddämpningen.
Men prova att göra som du tänkt, och upptäcker du sedan att det låter för mycket genom bjälklaget kan du i efterhand regla upp i facken mellan bjälkarna med t.ex 45 eller 70mm, detta utrymme kan sedan ljudisoleras. Och då har du kvar de (mesta av) synliga bjälkarna.

Milkshaken
Tycker nog ändå att man som brukligt börjar uppifrån och ned. Alltså fixar tak först sen väggar och sist golv. Man gör i den ordningen liksom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.