Hej,
sitter hemma och caddar om kvällarna på vårt kommande hus, vilket vi skall bygga senare i vår. Är varken byggn.ingenjör eller snickare till yrket men har tidigare varit med och rustat ett äldre hus samt byggt ett nytt prefabhus (ca 18 år sedan), så jag har lite erfarenhet och framför allt ett stort intresse. Håller som bäst på att rita gavel- elevationer (regelstommen)

Min fråga berör hur man skall göra överst på gavlarna mot takstolarna. Brukar man ha spikband på gavelsektionerna som de yttersta takstolarnas undersida vilar på, eller brukar man såga ur en 45mm urfasning i de stående reglarna i höjd med resp. takstol och spikar ihop dem? Jag kan tänka mig att det är alternativ 2 som gäller.

Tacksam för svar.

KMC skrev:
Min fråga berör hur man skall göra överst på gavlarna mot takstolarna. Brukar man ha spikband på gavelsektionerna som de yttersta takstolarnas undersida vilar på, eller brukar man såga ur en 45mm urfasning i de stående reglarna i höjd med resp. takstol och spikar ihop dem? Jag kan tänka mig att det är alternativ 2 som gäller.

Tacksam för svar.
Vad jag känner till så finns det väl två alternativ.
1. ställa en takstol på hammarbandet.
2. Skippa takstol och köra reglarna fullt upp till takhöjd. Lägga "hammarbandet" där på som man spikar exempelvis råsponten i.

Hej
och tack för svaret. Det känns som att alternativ 1 är enklast och bäst. Jag slipper krånglet med att bygga en egen takfot (alt. 2) då sista takstolen ersätts av gavelspetsen med hammarband i nivå med de övriga takstolarna. Annars är ju inte idén så dum i och med att man sparar in några tusenlappar på att ha två takstolar mindre.

Enklast och bäst vet jag inte om du skall ha 1 1/2 plan.
Gör du enligt alternativ 2 så har du ju väggreglarna färdiga med en gång inför isolering och klä. Som helhetslösning tror jag nog att jag skulle föredra 2:an. Själv har jag enplans och där satte jag takstol på hammarbandet... med där är ju inget behov på isolera och klä det invändigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.