Hej!

Håller på att installera en murspis i vårt gamla hus. Har öppnat upp till murstocken där jag ska installera murspisen men murstocken sitter ca. 5cm innanför den övriga väggen och jag skulle gärna vilja få ut murstocken i samma djup som övriga väggen. Frågan är bara hur.. Huset är gammalt och murstocken är murat i början av 1900-talet så jag antar att det är kalkbruk. Ett alternativ jag funderat på är att slamma och putsa och sedan mura på ca. 25mm lättbetongblock och sedan putsa lite till på det. Ett annat alternativ är att putsa ut hela murstocken ca. 5cm om det är möjligt? Har även hört talas om plattor man kan sätta på murstocken som är brandsäkra.
Vill helst undvika att belasta trägolvet allt för mycket.

Tack på förhand!

Magnus

Tack för förslaget. Tror dock inte att sotaren godkänner gips mot kaminen eftersom det där ska vara brandvägg. Det jag tänkt göra nu är att först slamma murstocken med serpo 224 bruk, sedan mura på lättbetongblock (50x400x600mm) med samma bruk med extra häftmedel som gör fogen mellan murstock och lättbetong starkare. Sedan putsar jag med putsbruk på lättbetongblocken. Detta var ett tips jag fick i den lokala beijerbygghandeln. Vad tror ni om det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.