Hej,

Håller på att klämma dit nya fönsterbleck. När vi slet bort de gamla noterade vi att på stenarna under blecken så hade någon lagt bruk i samma lutning som blecken (bild 1). "Det var ju listigt" tänkte jag eftersomdet blir mindre utrymme för väder och vind att ta sig in.

Dessvärre ser man också mitt problem på samma bild. Det är för tajt för fönsterblecken eftersom de nya fönstren hamnat lite lägre. När jag försökte hugga loss lite lossnade bruket i stora sjok så det slutade med att jag högg bort hela skiten (se bild 2). Man ser en hel del bruk där det borde vara en luftspalt dessutom...

Några frågor:

1. Är det brukligt att man gör så här, alltså lägger lutande bruk på stenarna?

2. Kan jag hugga loss bruket kring resten av fönstrena med gott samvete och bara sätta dit blecken?

Mvh. Robert

• 127-2765_IMG.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 127-2766_IMG.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se att du har något alternativ... Ett fönsterbleck måste ju dit annars kommer fuktskadan som på beställning...

/V

Staffans2000
Fråga 2: Ja för tusan!
Hugg du på.
Det ser ut som om fönsterblecket kommer att ligga kloss an teglet, och då får du inte plats med något bruk hur som helst.
ett hus är inte vattentätt som en ubåt. Så länge det är tätt uppifrån och snett uppifrån så är allt frid och fröjd!

Gött. Jag har gått loss med huggmejseln som en tokig hela dagen. Nu sitter iaf blecken på plats. Bara foder etc. kvar... Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.