4 560 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Gipsskivetyper ?
Hej !
Jag skall montera upp några extra gipsskivor i gästtoans vägg innan kaklingen
( för böjstyvhetens skull ). Nu är jag osäker på om jag skall ta
" Gips Standardkvalitet "
" Ytgips "
Måtten och tjockleken på skivorna är såvitt jag kan se identiska och prisskillnaden marginell.
Killen i bygghallen bidrog med " båda går lika bra ".
Vad säger proffsen ?
Fråga # 2
Hur djupt bör gipsskruvar tränga in i regelvirket bakom skivan ?
Mvh Jörgen
Jag skall montera upp några extra gipsskivor i gästtoans vägg innan kaklingen
( för böjstyvhetens skull ). Nu är jag osäker på om jag skall ta
" Gips Standardkvalitet "
" Ytgips "
Måtten och tjockleken på skivorna är såvitt jag kan se identiska och prisskillnaden marginell.
Killen i bygghallen bidrog med " båda går lika bra ".
Vad säger proffsen ?
Fråga # 2
Hur djupt bör gipsskruvar tränga in i regelvirket bakom skivan ?
Mvh Jörgen
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
ytgipsen är väl bara 6 mm ??
om du ska köra 2 lager så kör vanlig i yttersta , om du har möjlighet att göra båda lager så sätt osb eller plyfa i understa lagret för att ha något att skruva i ..
om du ska köra 2 lager så kör vanlig i yttersta , om du har möjlighet att göra båda lager så sätt osb eller plyfa i understa lagret för att ha något att skruva i ..
Hej igen.
Jag tyckte att båda var runt 11-12 mm om jag inte såg fel.
Men visst borde det räcka att köra ett lager standardgipsskiva ( om vi antar att den är över centimetern tjock ) ovanpå den gamla gipsväggen ?
( jag tänkte att man kunde fästa den yttre gipsen i samma reglar som den första sitter i, är det fel tänkt ? )
Toaletten är bara 1,6 m2 stor - så det känns som att jag inte vill sno mer luft för väggarna än vad som är absolut nödvändigt.
Vänliga Hälsningar
Jörgen
Jag tyckte att båda var runt 11-12 mm om jag inte såg fel.
Men visst borde det räcka att köra ett lager standardgipsskiva ( om vi antar att den är över centimetern tjock ) ovanpå den gamla gipsväggen ?
( jag tänkte att man kunde fästa den yttre gipsen i samma reglar som den första sitter i, är det fel tänkt ? )
Toaletten är bara 1,6 m2 stor - så det känns som att jag inte vill sno mer luft för väggarna än vad som är absolut nödvändigt.
Vänliga Hälsningar
Jörgen
det är rätt tänkt av dig med att fästa i dom gamla reglarna och det räcker med ett lager gips till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden