Sawsaw, det finns väl till och med 230v-spottar som bara behöver 10-12 cm, dessutom måste det ju vara beroende av vad man har ovanför också. Jag ska exempelvis sänka ett helgjutet betongtak och det lär ju vara lite mindre känsligt än att sänka ett tak fyllt av sågspån och tidningspapper...

Kan ju tänkas att lampan
pajjar ofta om den får taskig ventilation.

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Kan ju tänkas att lampan
pajjar ofta om den får taskig ventilation.

Mvh Putte
Men ventilationen bör ju vara beroende av utrymmet runt också, och eftersom jag ska köra plåt och gips i betongtak behöver jag ju inga burkar, så om lampan får ett "eget utrymme" på 100x100x12 cm istället för 15x15x15 cm så bör det ju knappast vara en nackdel ur ventilationssyfte. Eller tänker jag helt fel?

yens skrev:
Sawsaw, det finns väl till och med 230v-spottar som bara behöver 10-12 cm, dessutom måste det ju vara beroende av vad man har ovanför också. Jag ska exempelvis sänka ett helgjutet betongtak och det lär ju vara lite mindre känsligt än att sänka ett tak fyllt av sågspån och tidningspapper...
Riktigt! Då är det ju bara det där med kablarna kvar.

Sawsaw skrev:
Riktigt! Då är det ju bara det där med kablarna kvar.
japp, hur föreslår du att man gör där, lägger man bara värmetålig kabel där uppe, eller ska man dra VP-rör mellan ställena där man tänker ha spottarna? På tillverkarnas skisser ser det ju ut som man ska kasta upp lampsladd mellan spottarna och bara låta dem hänga där och dingla...

Det var inte kablarna till spottarna jag tänkte på! Du ville bygga in fula kablar och det får man inte göra utan vidare!

Sawsaw skrev:
Det var inte kablarna till spottarna jag tänkte på! Du ville bygga in fula kablar och det får man inte göra utan vidare!
nej nu blandar du ihop mig med trådskaparen, jag vill bara sänka tak och sätta spottar, jag ska iof oxå dra el, men då blir det VP-rör, och övervakad av min huselektriker :)

yens skrev:
nej nu blandar du ihop mig med trådskaparen,
Ja, titta, det har jag gjort! :eek: Ber om ursäkt om jag rört till det för någon! :rolleyes:

ingen fara för mig, däremot får du gärna svara på hur man ska göra MELLAN spottarna. Tillverkarna skickar med svart "lampsladd" som de tycker man ska hiva in i undertaket, men det känns sådär, hur göra man det bäst? (Rätt...)

Sawsaw skrev:
Ja, titta, det har jag gjort! :eek: Ber om ursäkt om jag rört till det för någon! :rolleyes:
Jag är trådskaparen, och tackar för omtanken :-) Men jag gör detta tillsammans med elektriker, inget svartjobb, baltiskt eller annat skumt, så det är absolut tryggt. Det är också elektrikern - mycket kunnig och seriös - som gett mig måttet 12 cm, så det litar jag på.

En annan sak, nu har jag köpt reglarna, av märket Lindab/danogips. Men de där clipsen, de kostar ju 350 kr för 100 st, och jag behöver bara 20 st (2 vid varje "kors").

Puckona på Woodys vägrade sälja dem styckevis, någon som vet var man kan få tag på dessa i konsumentförpackning?

/Alko

yens skrev:
ingen fara för mig, däremot får du gärna svara på hur man ska göra MELLAN spottarna. Tillverkarna skickar med svart "lampsladd" som de tycker man ska hiva in i undertaket, men det känns sådär, hur göra man det bäst? (Rätt...)
Ok, vad är det för något du har köpt, 12V eller 230V? Är det 230V så ska du i regel använda kabel godkänd för 90 grader drifttemperatur och då kan du inte använda din "svarta lampsladd" utan RHH eller någon annan värmebeständig kabel.
Rör eller inte? Din toa var bara 1,3 kvm och då skulle nog jag strunta i rören. Däremot skulle jag sätta rör i köket, som var nästa projekt eller?

Alko: Jag köpte min klipps på Silvan, jag vet inte om bauhaus/hornbach/k-rauta har dem.

Sawsaw: Jag har inte köpt spottar ännu, men min elektriker rekommenderar 230, så det lär väl bli det. Rören i köket kan ju vara bra om inte för att det är smidigt att veta exakt hur kablarna går. Tack för bra tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.