3 185 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Pallar bänkskivan denna vikten?
Högst upp skall en TV stå som väger omkring 80-90kg (36" crt). Bänkskivorna är 40mm massiva (bok som jag laserat) och "stolparna" är limträpelare, 90x90mm. Är mest rädd att översta skivan skall kunna brytas på mitten, el.dyl så TVn rasar ner på golvet och kan träffa någon som råkar vara där.
Finns det ngn risk eller är jag överdrivet orolig?
Om någon undrar så skall tv-spel & dekoder vara underst. Hade hellre haft TVn där, men då har jag ingen plats för tv-spelen.

Finns det ngn risk eller är jag överdrivet orolig?
Om någon undrar så skall tv-spel & dekoder vara underst. Hade hellre haft TVn där, men då har jag ingen plats för tv-spelen.

Det håller.
Jag utgår från att TV:n är nästan lika bred som bänken, och då fördelas vikten över större delen av skivan också. Jag utgår från att även om du ställer dig på denna konstruktion så håller den utan vidare, och troligen är TV:n inte så mycket tyngre än vad du är.
Jag utgår från att TV:n är nästan lika bred som bänken, och då fördelas vikten över större delen av skivan också. Jag utgår från att även om du ställer dig på denna konstruktion så håller den utan vidare, och troligen är TV:n inte så mycket tyngre än vad du är.
Snyggt snickrat. Hur gjorde du för att sammanfoga benen och bänkskivan?
TackMartin_Blomberg skrev:
Benen sitter bara fast i den övre skivan, så ovandelen med ben står löst ovanpå den undre.
Jag borrade hål i både ben & skiva, i med trälim & en träplugg i varje hål. Det sitter som sten när det torkat. Den undre skivan fäste jag med setlim i "lådan".
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Hmm, hur ska jag svara...det går en trappa under lådan, så där är snedtak. Det har varit en mindre låda under, men jag reglade upp den och satte nytt gips. Ska lägga upp en bild till snart.Tabors39 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden