Mikael_L skrev:
Personligen skulle jag lita på jon_h 1000ggr mer än ngn från K-rauta.

Men men, det är jag det.
Möjligt, men måste bygga upp golvet med 12-13mm ändå så golvgips passar bra. Ingen aning vad som stämmer eller inte stämmer, men han, som många andra, snackar om att gips är ett dött material som inte rör sig och sånt. Och att det behövs mycket mer flytspackel på träunderlag.

Kan inte mer än hålla med Mikael_L, det känns lurigt att lyssna på någon på K-rauta. Men eftersom reglerna har funnits i massor med år är det säkert inga problem att använda golvgips, om man gör det rätt...

Mikael_L
Ja nu är det två frågeställningar här:
1. K-rauta-kille eller Jon, vem har rätt angående kommande branschregler, rent generellt tror jag på Jon.
2. Golvgips i Thomas golv?
De nya reglerna har inte trätt i kraft än (om jag förutsätter att Jon har rätt) det betyder väl att det är fortfarande anses fackmannamässigt gjort om det är golvgips. Dessutom finns det väl många golv utförda så som mår bra? Om det inte är någon fuktspärr under gips/spån golvet så kan väl den fukten som tränger genom tätskiktet torka upp bra. Jag har alltså uppfattat det som att det är fuktkänsligheten som skulle vara anledningen till att sluta använda gips i golvet.

Ungefär så här tolkar i alla fall jag det som dels skrivits i denna tråd tidigare + andra trådar. Jag kan givetvis ha rejält fel med. :o

Jag måste få fråga en sak när det gäller golvet. Kan man inte lägga golvgips på hela badrumsgolvet utom där duschen ska vara ? Jag menar att man tar flyspackel där duschen är. Detta om man exempelvis bara ska ha duschdörrar och ingen kabin. Om man sedan har klinkers över hela golvet, går det inte att göra så då ?

Hur ska du få till fallet på gipset utan att spackla har du tänkt?

Jag trodde man kunde ordna fallet med flyspacklet direkt ovanpå spånet med fall mot brunnen. Är som du förstår inte så insatt.......

Mikael_L skrev:
Ja nu är det två frågeställningar här:
1. K-rauta-kille eller Jon, vem har rätt angående kommande branschregler, rent generellt tror jag på Jon.
Jag har rätt. :) Dessutom verkar killen mena att det inte ens ska komma några nya regler, vilket ju effektivt diskvalificerar honom från att överhuvudtaget uttala sig i frågan. Han vet uppenbarligen ingenting om detta.

Mikael_L skrev:
2. Golvgips i Thomas golv?

De nya reglerna har inte trätt i kraft än (om jag förutsätter att Jon har rätt) det betyder väl att det är fortfarande anses fackmannamässigt gjort om det är golvgips. Dessutom finns det väl många golv utförda så som mår bra? Om det inte är någon fuktspärr under gips/spån golvet så kan väl den fukten som tränger genom tätskiktet torka upp bra. Jag har alltså uppfattat det som att det är fuktkänsligheten som skulle vara anledningen till att sluta använda gips i golvet.
Golvgips har det i princip inte varit några problem med, men det åker bort av bara farten när man nu kommer förbjuda kartonggips i hela badrummet. Skälet till att inte ha det är att det är helt onödigt i och med att man ändå måste spackla fall. Och det är fortfarande helt tillåtet.

Thomas: Om det var 12 mm upp till kanten på brunnen så är det perfekt. Precis så ska det vara om man ska flytspackla på spånet. Men du har kanske redan lagt gipsen, och det blir säkert också bra.

Lilljonte skrev:
Jag trodde man kunde ordna fallet med flyspacklet direkt ovanpå spånet med fall mot brunnen. Är som du förstår inte så insatt.......
Det ska vara fall på hela golvet.

Jaha, då förstår jag. Tack för ditt svar.

Mvh Lilljonte

Så lite så. Och du har ju rätt i princip, om det räckte med fall i duschhörnan så hade det kunnat vara ett smidigt alternativ att göra som du föreslog.

jon_h skrev:
Thomas: Om det var 12 mm upp till kanten på brunnen så är det perfekt. Precis så ska det vara om man ska flytspackla på spånet. Men du har kanske redan lagt gipsen, och det blir säkert också bra.
Golvgipset läggs alldeles strax, primade spånet igår. Har som sagt inte helt tätt runt brunnar och rör så gipset blir perfekt till det. Och så har vi det där med att trä inte är ett dött material. Så för min del är det bestämt att det blir golvgips nu iaf.

ThomasLindgren skrev:
Och så har vi det där med att trä inte är ett dött material.
Jag önskar verkligen att du kunde sluta ta upp detta som ett argument för gips. Det är överhuvudtaget inte ett problem att spackla på spån. Varför skulle spacklet släppa om inte gipset gör det?

Mikael_L
jon_h skrev:
Så lite så. Och du har ju rätt i princip, om det räckte med fall i duschhörnan så hade det kunnat vara ett smidigt alternativ att göra som du föreslog.
Jo fallet ska vara 2cm per meter i duschhörnan och 1 cm per meter i hela det övriga badrummet.

Vilka byggare pratar du om då? Inte snickaren du nämnde längre upp i tråden i alla fall. De som har det argumentet vet inte vad de pratar om. Detta är en beprövad konstruktion, en av två som är tillåtna i PER's branschregler. Dessutom är det en konstruktion som alla spackelleverantörer och alla försäkringsbolag godkänner. Det förekommer inte att det blir problem med den här konstruktionen. Den konstruktion du har valt kommer däremot snart förbjudas. Hur tänker du kring det?

Och du, som inte är insatt i ämnet, väljer av någon obegriplig anledning att lyssna på dem som säger emot branschreglerna, materialleverantörerna och försäkringsbolagen. Vad skulle det krävas för att övertyga dig? Vilka bevis vill du ha, Thomas?

• Gilla
Joakim mutschlechner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.