Hej
Nu har jag gjutit för en liten mysig trädgårdsgrind som ska hålla de laglösa (mina små killar) på rätt sida. Grinden och stoplarna var färdigmålade och klara, började att skruva fast stolparna i resp balksko. Och och vad händer jo stolpfan börjar ge med sig... Med andra ord det är för klent till den tunga grinden....

Så nu är jag inne på att ta bort befintligt, göra nya stolpar som jag stoppar NER i cementen ca 50 cm, fäster en tvärslå i vardera solpe som är nergrävd, fyller hållen med cement IGEN och ber en stilla bön...

Vad tror ni, kommer det att hålla??
Eller finns det BÄTTE varianter att göra?

Nedgjutet trä kommer att ruttna tyvärr.

Var det balkskon som vek sig eller var det träet?

Var det träet skulle jag sätta en plint till säg en meter från den första och sen göra en triangel med stolpen som den lodräta sidan.

mats_o skrev:
Nedgjutet trä kommer att ruttna tyvärr.

Var det balkskon som vek sig eller var det träet?

Var det träet skulle jag sätta en plint till säg en meter från den första och sen göra en triangel med stolpen som den lodräta sidan.
Håller helt med om att nedgjutet trä är ett "no-no". Om det var balkskon som vek så konstruera egna, kraftigare balkskor och gjut egen plint. Se till att du inte fäster stolpen med fransk träskruva, utan med genomgående rostfri skruv+mutter.

Sen kanske du borde fundera över om grinden är rätt konstruerad, det låter som en väldigt tung grind? onödigt tung kanske?

//daniel

W
Det ruttnar inte så fort. Hela mitt staket är gjort på detta sätt och det var säkert 20 år sedan alla stolparna trycktes ner i betongen och ingen har ruttnat ännu. Säg
att det håller i 30 år, räcker inte det?

Då är det nog tryckimpregnerat virke, sannolikt A-klass.

Jag använde en balksko av modell L.
Men jag provar att använda befintliga stolpar och typ plattjärn på vardera sidan av stolpen, med genomgående bult (som ni sa, jag lyssnar ibland).
Är lite inne på att gjuta en "ränna" mellan stolparna som lag lägger armeringsjärn i, för att stabilisera det ytterligare.

vad tror ni om det?

Var det alltså själva plinten som gav sig? I så fall hjälper det nog, men om det var stolpens infästning i plinten som gav sig så hjäper det naturligtvis inte ett dugg.

Var det plinten som vek sig så rekommenderas också tringelmodellen men med en betydligt större bakre plint. Målet är nu att väga upp grinden och den bakre plinten mot varandra

Stolpen är en limträstolpe 90x90, fin fn kvalitet!
Troligen är det balkskon och själva insfästningen som inte håller.

Nu provar jag med nya järn och ränna.

Funkar inte det så såg jag snygga granitstolpar för lite mindre än 2500 kr styck.
Och få rjag hålla på ett tag till så är jag snart uppe i den summan...:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.