5 603 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Max avstånd mellan bärväggar
Hej
Skal bygga et hus med Trivselhus, vi vil ha en öppen lösning mellan Köket och vardagsrummet (avståndet mellan bärande innervägg och bärande yttervägg blir cirka 7 meter, er detta avstånd ok om man har en stål bjälke? huset er 14 x 8 meter? ( se min veldigt fina bifogade skiss
)
Anders
Skal bygga et hus med Trivselhus, vi vil ha en öppen lösning mellan Köket och vardagsrummet (avståndet mellan bärande innervägg och bärande yttervägg blir cirka 7 meter, er detta avstånd ok om man har en stål bjälke? huset er 14 x 8 meter? ( se min veldigt fina bifogade skiss
Anders
7 meters spann funkar bra med stålbalk. Dock får du göra en beräkning på vilken dimension på balk du ska ha. Ett alternativ kan vara limträ, men den blir tjockare (bygger mer på höjden). Limträ är mycket lättare att arbeta med än stål. Du måste kanske också förstärka plattan under mittupplaget för stålbalken.
Jag har ingen aning om vad trivselhus kommer att tycka. Att bygga en bärlina med en balk istället för bärande väggar bryter inte mot några föreskrifter (kolla byggreglerna i norge först). De kan säkert ta bra betalt för att frångå sina standardlösningar men jag gissar att de inte tänker vägra bygga det.
Klicka här för att svara