Kaj.N. skrev:
deras tekniska support så rekommenderade han mig en alternativ lösning med en bra bitumenmatta om jag klinkrar duktigt ovanpå. Den kan jag lägga själv utan en eldsprutande maskin.
Av nyfikenhet, vilken matta är det?

Tompa

Tänkte själv använda mig av bituthene. Någon som har uppgift på ungefärligt pris?

Kaj.N. skrev:
(Hur FAN kommer det sig att det ska vara så omöjligt att få hantverkshjälp i det här landet? Det verkar bevisligen finnas för få hantverkare, trots att det rimligen i de flesta fall borde kunna ta hur mycket betalt de vill. Hur kommer detta sig när vi har en skyhög arbetslöshet? Någonstans här ligger en hel kennel begravd.)
Inte så konstigt.
För alla kvalificerade hantverk finns det en instegströskel.
Vilket innebär att antingen går du på hantverksskola eller så praktiserar du (eller både och). Det hjälper då inte vad som betalas, saknas det utbildad arbetskraft så gör det.
Krisen i början på 90-talet slog ut stora delar av hantverkarna under 50 år. Och den 10 åriga kräftgången för byggandet gjorde att inga nya till kom.
Resultatet ser vi idag!

Den dåliga arbetsmiljön inom flera hantverk lockar ju inte heller unga, och det är inte chickt att vara rörläggare.

Reglerna för att driva företag och att anställa gör det ju inte heller så lockande att starta eget och att anställa, vilket ytterligare begränsar tillgången.
(Ovanstående var inte ett politiskt ställningstagande, bara ett krasst konstaterande om att människor handlar ganska rationelt på regler. Reglernas vara eller inte vara är däremot en politisk fråga, och där får var och en tycka vad de vill.)

Sedan så vill man inte jobba mot privatpersoner om man kan slippa.
Helt frankt; mycket tjaffs, lite pengar.

Kaj.N. skrev:
De verkar inte klara av att lämna offerter heller.
Det kostar att lämna offerter. På små jobb är det helt ointressant om man har fullt upp att göra.

Mitt förslag är att du försöker åka ut till firmorna med lite foton och snackar med dem. Hittar du en firma som verkar seriösa och ger ett rimligt pris så be dem komma när de har tid.
Om man själv skarvar till i förväg så brukar det inte bli problem, men privatpersoner räknar ofta så här; Planen är 5.99*6,49 meter alltså ska jag betala för 38.8751 m^2 asfalt, istället för att räkna 6*7 meter och slippa tjaffs om att behöva betala för två skyfflar grus.

Jag har ett tjusigt garage från -56, byggt på detta vis. har grävt längs med långsidan för att dränera en del fukt genomslag genom väggen... men tänker inte göra mer förrän jag löst ovansidan... möjligen skall jag även leda bort vattnet så att det inte rinner rätt ner längs med väggen..

Vore kul att höra hur det gick för er?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.