Jag håller på att flytta och ändra lite väggar hemma, och nu behöver jag bygga igen bl.a ett dörrhål. Den befintliga väggen är 80 mm armerad betong, och jag kommer att behöva hänga lite grejer på båda sidorna om väggen. Hur föreslår ni att jag reglar upp väggen? Jag har funderat på 45x70-reglar på "tvären" och sedan 7mm plywood på ena sidan (där mest saker ska hängas) och sedan enkelgips på båda, då skulle väggen bli 45+7+13+13=78mm vilket ju får anses vara nära de 80.

Finns det några bättre sätt att göra detta på?

Mikael_L
Eller 45mm regel + 2x12mm spån som limmas på regeln (limmet gör väl väggen starkare?) + 13 mm gips på ena sidan. = 82 mm ...

Jag var mest ute efter limningen, men det kanske fungerar mot gipsen också, i ditt eget förslag.

Bara ett förslag, vet inte om det är bättre.

Bättre kan jag inte garantera men ett annat sätt vore:
Renoveringsgips, 6 mm
OSB, 11 mm
Reglar 45
OSB, 11 mm
Renoveringsgips, 6 mm

Så är du upp i 79mm
Måste det bli exakt 80 kan du byta den ena OSB:n mot 12 mm spånskiva.

Mikael_L
andersmc skrev:
Så är du upp i 79mm
Måste det bli exakt 80 kan du byta den ena OSB:n mot 12 mm spånskiva.
Sen kan det tänkas att det faktiskt blir några tiondelar luft mellan skivorna (OSBn är ju inte så väldigt slät alltid), så den väggen kan kanske bli bra nära exakt 80mm.

jag tror nog allt mellan 76 och 84 är ok, jag räknar inte med att det blir exakt, det får man nog ordna på annat sätt, men båda era alternativ är absolut spännande. Jag tror också det blir lite luft, säkert mer än några tiondelar, reglarna brukar ju inte direkt vara helt på mm heller...

Jag röstar på andersmcs förslag. Symmetriskt och bra och skönt att ha osb på båda sidorna.

Jag har bara en fråga angående anders förslag, det är eldosor, hur får jag dem på bra djup, det bästa är kanske att köra med dosor för dubbelgips och sätta dem djupare än de borde sitta, eller kan man köra enkeldosa när det är 17mm skivmaterial?

Det ska troligen bara vara el på ena sidan, så det assymetriska alternativet kanske ska beaktas...

"Dubbeldosor" med anpassat monteringsdjup blir väl bra. Den kommer väl nästan att vila mot den motsatta skivan.

Jo så lär det nog säkert bli, *försöker räkna* :)

tack för tipsen, idag har jag åtminstone rivit 200x25 cm armerad betongvägg (8 cm tjock) för att flytta en dörr en fjantig bit, blev det dammigt? - nej hur kan ni tro det ;)

Nu ska jag iväg och knacka på skivorna för att bestämma mig vilket alternativ det blir. tack för tipsen!!

Jag körde andersmc:s förslag, 45 regel plus osb och renoveringsgips på båda sidor, jag bifogar en liten bild, dock tagen med mobilen, så det är inte helt fantastisk kvalitet, men man kan se lite grann hur det blir iaf.

Tack så mycket för tipsen, jag är SUPERnöjd :)

Mikael_L
Det verkar bli en lätt match att spackla upp till exakt rätt nivå.
Skönt att det blev bra!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.