Hej!!

Jag står i färd med att renovera köket, för att få bästa möjliga utrymme krävs ett ingrepp på en innervägg. Frågan är om den är bärande eller inte.

Ska försöka ge en förklarande bild.

*Huset är i 2 plan plus källare.
*Det är en murstock i mitten.
*Huset är ca 8 x 8 meter
*Från murstock går det 4st vinkelräta mellanväggar ut till mitten på varje långsida.
*Dessa mellanväggar är olika utformade med dörrar och håligheter.
*Den vägg jag vill ta bort är ca 3 meter med ett dörrhål. Den är inte reglad utan det är ca 35-40mm plankor som är spontade och ihopsatta som utgör väggen.

Frågan är om dessa plankor är bärande??

Utan att ha undersökt närmare tror jag att det går en källarinnervägg rakt ovanför denna vägg. Det är dock inte så att alla innerväggar är ovanpå en källarvägg.

Om det visar sig att denna vägg är bärande måste jag då ta kontakt med en byggnadsingejör eller räcker det med grundläggande högskolestatik??
M a o måste jag få ett papper från någon för att hållla ryggen fri?

Jag har tänkt mig en stålbalk i så fall. Är det något speciellt man bör tänka på då vid infästning??

SAMMANSTÄLLNING AV FRÅGOR:

Frågan är om den är bärande eller inte:

Om det visar sig att denna vägg är bärande måste jag då ta kontakt med en byggnadsingejör eller räcker det med grundläggande högskolestatik:

Jag har tänkt mig en stålbalk i så fall. Är det något speciellt man bör tänka på då vid infästning:

MVH Johan

Låter absolut som att det är stor chans att den är bärande.

Gör du ingrepp i bärande konstruktion så måste du göra en bygganmälan (eller om det tom. är bygglov, kommer inte ihåg). I samband med bygganmälan måste du ange en kvalitetsansvarig (KA), som skall ta fram och få godkänt på en kontrollplan. I enkla fall kan man bli godkänd som KA själv. Igentligen skall man ha speciell kompetens och vara certifierad för att vara KA.

I kontrollplanen ingår saker som att KA skall granska att det finns konstruktionsberäknaingar för bärande konstruktioner. Oftast behöver man inte redovisa beräkningarna till myndigheten det räcker med att KA intygar att han sett dem, och verifierat kompetensen bå den ingengör som gjort beräkningen.

I ditt fall skulle jag nog försöka hitta en ingengör som dels kan göra konstruktionsritningen, dels vara KA. Bygglovsmyndigheten verkar vara väldigt relaxad om det finns ett proffs med i bilden, de som själva skall vara KA utsätts ofta för rena husförhör för att bevisa att de vet vad de håller på med.

Det handlar ju dels om att få en lämplig balkdimension, men också att avgöra att de uppläggningspunkter du tänker dig tål belastningen.

Med järnbalkar kommer det ofta en del udda krav man som privatperson kanske inte tänker på, saker som brandisolering (ofta inget problem i privatbostäder tror jag, men som exempel). Även kondensisolering. Om balkänden kommer för nära en yttervägg, så leder den in kyla, och man riskerar att få kondens på balken, med fuktskador som följd.

Tjena,
för ingrepp i bärande konstruktioner krävs bygglov.. Men be nån byggnadsingenjör kolla på det om den är bärande eller inte, oftast kan de avgöa det genom att kolla ritningar och genom muntlig info...
Jag har burit av två väggar i entreplanet i vårt hus (två plan plus källare, byggt -74). Ena öppningen är 330cm, den andra 400. Jag la upp järnbalk (IPE 240) som fick vila på 3 st stående hopskruvade 120x45-reglar i varje ände som i sin tur stod på golvbjälklaget. Det har fungerat väldigt bra här, järnbalkarna är grymt stumma. Jag funderade på limträ ett tag men då skulle dimensionerna varit 95x300 resp 115x400, dvs väldigt stora... Därmed inte sagt att det passar just i ditt hus, svårt när man inte vet hur det är byggt :)

Mvh Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.