Jag funderar på att byta till större fönster runt om i bv i ett timmerhus som från början var 1-vån med vind men som taket lyftes på för 25 år sedan.
Idag alltså 2 plan med vind.

Idag ligger det 1,5 stock över fönstren, sedan ovan det kommer nybyggnationen med syll liggande på översta timmret och stående reglar (modern konstruktion)

Ska jag få i större fönster så måste jag kapa bort halvstocken samt 5cm i underkant på den sista hela stocken.
Det gäller för två fönster per hussida och 120cm vardera.

Frågan är hur pass allvarligt det kan vara?

Huset är tillägsisolerat och jag har möjlighet att lägga en regel typ 44x210 på platten mot stocken ovan fönstret och ca 15cm ut på var sida om gluggen.

Kommentarer?

I
Det beror i första hand på vad du har för något som vilar på stockarna över öppningen? Är det en bjälke som har upplag där eller vad? Kanske ingenting?

Det beror i andra hand på hur den halfte undre stocken är förankrad till den övre hele. Om de bara ligger löst på varandra är risken mindre ur nedböjningssynpunkt att något rasar om du bort den halfte.

Om du kan gnaga fem centimeter i uk ur den hele stocken, är en annan fråga. Det är betydligt känsligare att minska höjden från underkant på en bärande stock om det vilar något på den eftersom det neutrala lagret (gränsen mellan dragspänningar och tryckspänningar i tvärsnittet) flyttas upp och minskar böjmotståndet i stocken som har med hållfastheten att göra.

Det beror i tredje hand på hur det ser ut ovanför den hele stocken. Finns där fler hela stockar? I så fall kan du m.h.a plattjärn 'hänga upp' den urgnagde hele stocken till de övre och lasta av det som vilar på den urgnagde till de orörda stockarna högre upp.

Lite till ledning kanske?

Tack för input.

Ovanför den hela stocken ligger en syll på 1x5" ungefär och på den stående reglar 1200c/c. Modernt bygge med gips osv..Det finns alltså inga fler stockar ovan den som måste kapas ur.

Hur stockarna är förankrade kan jag inte se utan att riva innerväggarna eller ytterpanel inkl isolering.

Om man antar att "inget mer" än trycket från det traditionella regelverket i övervåningen och tak, mm. ligger jämnt fördelat över de 125cm vi talar om så borde väl inte trycket bli något bekymmer.

Dragkrafter i sidled än mindre väl?

Det blir ju 150mm (på höjden) kvar av den sista stocken, och jag kommer i vilket fall att bulta fast en 45x155 i stocken som extra förstärkning

Är jag på hal is ändå?

I
Nädå. Du verkar ha rätt bra hum om vad det rör sig om.

En 'syll' på 1"x5" låter dock inget vidare i mina öron. Det verkar mera vara en spikbräda för att få plant underlag till att ställa väggreglerna på. Den bär m.a.o. ingenting.

Om inget annat vilar på den 'syllen' föreslår jag att du hakar ur 45 mm på djupet och 120-145 på höjden i väggreglarna och klämmer dit en 45x120 eller 45x145 på högkant över öppningen.

Att bulta en liggande 45 tjock planka till den övre stocken är en ganska meningslös åtgärd eftersom de ur skjuvsynpunkt inte kommer att samverka något vidare med varandra. Då får du hyvla översidan på stocken plan och limma med ett Polyuretanlim i fogen och bulta dubbelt så tätt vid upplagen som mitt i om det ska bli någon förbättring. (Lägg två remsor tjock kartong på varandra och nyp till med tummen och pekfigret på båda händerna i var sin ände så får du förklaringen senare. Be sen någon annan trycka ner på flatan med ett finger mitt på och du kommer att känna att ändarna kryper mellan fingrarna. Förklaringen är att den undre remsan utsätts för dragkrafter och den övre för tryckkrafter och eftersom båda remsorna är lika långa ska den övre då bli kortare och den undre längre om ändarna ska förbli lika, vilket de givetvis inte blir.) Att haka ur för en 45x120 (alt. 45x145) på högkant är därför en bättre förstärkningsåtgärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.