snickarboden
snickarboden: http://www.byggahus.se/forum/inredning/51357-garderob-skjutdoerar.html och http://www.byggahus.se/forum/inredning/51533-var-koepa-skjutdoerrsbeslag-som-rullar-pa-golvet.html /Kent
1 svar · 2,5k läst
W
Watchmen: skivan är 40-50mm tjock
5 svar · 4,7k läst
M
midvinter: Ingen som vet hur bygga upp innerväggen? Det är oisolerad platta. Är det bäst att sätta en distans mellan understa träregeln och ytterväggen. (självklart sitter regeln någon cm upp från betonggolvet.
5 svar · 5,1k läst
S
sulan: hejsan!jag har ett garage med altan ovanpå som jag måste renovera. Jag har nu papp men det läcker in i garaget pga dålig lösning vid taknocken. Vattnet följer väggen istället för att droppa ner i stuprännan. Är nyfiken påvilken lösning du har på ditt tak/golv. mvh sulan
7 svar · 5,4k läst
J
Julia06: Hej! Jag tänker bygga pulpettak över trallterassen på gaveln av huset. Dock så består väggarna av putsad lättbetong, och eftersom jag alltid överdimensionerar av naturen så tänker jag göra infästningen av remmen mot huset med gängstål (10mm) och kemankare - cc 60 cm. Måtten på taket blir 7,5 meter brett och 4,3 meter djupt. Kan jag lita på en sådan infäsning i snözon 3.0?
0 svar · 3,5k läst
J
jonas_b: Tackar för svaren, sökfunktionen är ju inte speciellt vass så länkarna var välkomna. Med andra ord , enligt tabellen blir det en HEA-200. Om jag förstår det rätt behöver man inte brandskydda balken om den användas i villa. Någon som har koll på det kanske?
3 svar · 12,5k läst
·
H
Hasset: Jag håller på och bygger en vinterträdgård där jag ska ha ett fönsterparti på 6 meter. De två yttersta partiena är fasta medans de två i mitten går att skjuta. Enligt tillverkaren av skjutdörrarna så får inte glaspartiena belastas med någon tyngd. Min ide är att förstärka den fasta ramen med en stålregel av ty VKR (rektangulär profil) . Frågan är vilken storlek som krävs?
0 svar · 2,9k läst
·
A
Ahlbom: Med 10" timmer så lär ni knappas behöva isolering vad jag tror. Knepigt det där med el, ska man ha infälld el så får det nog bli en 45mm isolering i alla fall. Vi håller på att renovera ett timmerhus själva och har valt att sätta gips och sedan utvändig eldragning. Och nästa år skall vi tilläggsisolera. Men vi har bara 7" timmer i kåken.
6 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Nej, det är inte så allvarligt. Fukten i luften ventileras ut till oerhört stor del, och en liten del kondenserar på väggarna för att snabt avdunsta och ventileras ut. Det är oerhört små mängder som kan diffundera ut i väggarna om ventilationen fungerar. Detta visas högst empiriskt i alla de badrum jag rivit som har saknat all form av fuktspärr annat än i de direkt våtzonerna, där
20 svar · 10,3k läst
·
J
jon_h: Nej, jag tror att kalkputs är för svagt för cementbaserat väggspackel.
8 svar · 19,3k läst
C
coss: :) förstår vad du menar...skiter i det för nu. men jag måste sätta upp ny spärr för det är lite hål och mer blir det när eldosor och rör skall in. thnx Fredrik :)
6 svar · 2,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] DET känns som en bra produktutveckling, konstigt att ingen har kommit på det för en massa år sedan.
16 svar · 3,2k läst
T
Tornhill: Som övriga har skrivit är det säkert kalkputs du har hittat bakom tapeten. För att få bort den är det huggmejsel som gäller, sista kornen kan man ta genom att borsta salt- (eller om det var svavel-) syra på väggen. / Fredrik
7 svar · 6,1k läst
D
dalle: För mig har det funkat bra med att först borra/såga hälften från ena hållet och sedan den andra hälften från andra hållet (centrumborrens hål styr ju upp det hela). Vet egentligen inte varför, men kanske påverkade friktionen från sidorna ganska mycket.
23 svar · 7,6k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] och då menar du överlappande genom att ta bort ett par cm av befintlig gips (runt dörrhålet) antar jag?
4 svar · 3,9k läst
J
jon_h: Nej, drygt 200 ton per kvadratmeter (närmare 204 ton).
3 svar · 10,4k läst
S
snysop: Har planer på att bygga en liten farstu utanför tvättstugan på vårat kommande SMV Nybro hus. Varken jag eller maken har någon erfarenhet i att "bygga från grunden" och undrar om det finns någon beskrivning någonstans? Vi kommer ha en snickare till hjälp men jag vill ändå läsa på innan så man har lite koll själv också... ;) Grunden är isolerad torpargrund och "taket" skall vara
0 svar · 6,4k läst
P-plats
P-plats: Bor du i Göteborg så har du Högsbo Järn & Metall (HJM) ute i Åbro-industriområde... http://www.hjm.se
2 svar · 5,6k läst
M
Mats: Sen Bör man som nykomling uppträda artig om man io fortsättningen förväntar sig svar på sina frågor /Mats Moderator
5 svar · 10,8k läst
·
W
wisser: Jag ska ändå installerar ett radio styrd system. På några ställen har jag redan en dubbel brytare och behöver fyra. Jag måste bara installare brytare, lämpan tänds / släkts med radio.
3 svar · 4,1k läst
Z
Zekevarg: I full färd med en "totalmake over" i huset. Ett stort rymligt kök håller på att ta form i vardagsrummet, men funderar på värmen från murstocken. Mitt på ena väggen skall en vedeldad köksspis stå med spiskåpa, men jag skulle behöva använda murstockens "vingar" att hänga upp något överskåp på. Vad behövs för att det skall fungera?? Minerit skiva som isolerar från ev värme
0 svar · 4,2k läst
G
gromit42x: Kantmonteringen är ju inget problem för mig eftersom jag har ett lag OSB under. Då tänker jag gladeligen placera skarvarna mellan reglarna. Tack för råden -h
3 svar · 8,3k läst
snickarboden
snickarboden: Den gör ingen nytta om den enbart finns i taket utan ger eventuellt en större fuktvandring i väggarna. Jag hade tagit bort den helt, speciellt med den isoleringen som du har. /Kent
13 svar · 8,8k läst
K
koltorp: Det har löst sig...
0 svar · 2,3k läst
M
Mimmi Pigg: Vi ska bygga garage som kommer bli delvis under mark, ca 2 m under mark i bakkant. Den delen som ligger under mark kommer byggas med lecablock, vår fundering gäler resten. är det nån som har nån uppfattning om prisskillnad att bygga hela bottenvånningen (7*9 m 2,5 m invändig takhöjd) i lecablock mot att bara bygga den delen av väggarna som hamnar under mark i lecablock och resten med
0 svar · 2,3k läst
slipperman
slipperman: Jag skall iofs inte ha kakel på golvet utan trägolv på det golv på andravåningen på en mindre magasinsbyggnad som jag håller på att renovera. På en spännvidd på 528 cm så kör jag I-balk 140x70 cc60 med gott resultat. Provade först med 120 mm höjd men det blev för gungigt. 140-balkarna blev perfekt. På den övre flänsen borrar jag fast en 45x70 som jag kan skruva golvet i sedan.
8 svar · 4,9k läst
P
pfg: Plåtarna i bjälklaget skall hindra vattnet att rinna ned på trappan under balkongen där jag även har en ingång till huset. Plåtarna 30cm upp på väggen skall hindra vatten att tränga in i väggen.
2 svar · 4,5k läst
J
jon_h: Nej, när man linoljebränner så brukar det i regel vara järndetaljer som ska sitta utomhus. Jag skulle gissa att linoljan skulle brännas bort ganska raskt om man använde den på en kamin. Jag hade också kört på spissvärta.
2 svar · 2,3k läst
Starfighter
Starfighter: Har varit uppe förut: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7528-var-hittar-jag-bestaemmelser-foer-balkongraecken.html
1 svar · 5,1k läst
J
jon_h: Jag svarar på flytspackelfrågan. Jepp, det är absolut lättast att flytspackla. Ardex K14 är lättjobbat och flyter bra, lämpligt vid planflytning och om man inte behöver lägga mer än 10 mm.
1 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.