Har tänkt bygga en ny trappa ner till källaren då den nuvarande är för brant. Ska dock ta upp ett nytt hål i och bygga en helt annan sorts trappa. Min fråga är då om det finns några program eller liknande för att hjälpa till i planeringen av trappan, något att designa den i. Kanske nån mall också där det står mått. Mest intresserad av en snabbuträkning av längden på trappan om man väljer steghöjden/längden och höjden i taket o.s.v.
Om programmet räknar ut hur mycket material som behövs vore det riktigt bra. :)

Intressant, jag har oxå en för brant källar trapp, men jag är inne på att sätta en sprialtrapp där, någon som kan rekommendera hemsidor med spiraltrappor?

Det finns flera sådana program, men det är alldeles för dyrt om det bara gäller en enda trapp, så prata med en trappdesigner, exvis Trappteknik så ritar de upp trappen enligt dina önskemål och skickar ritningar i skala 1:1 som du bara limmar på trät och sågar efter.

En trappa är oftast mer komplicerad än hobbysnickaren tänker sig, om den inte ska vara rak eller spiral vill säga. Då kan man ju köpa kit på Bauhaus...

ThomasLindgren skrev:
Har tänkt bygga en ny trappa ner till källaren då den nuvarande är för brant. Ska dock ta upp ett nytt hål i och bygga en helt annan sorts trappa. Min fråga är då om det finns några program eller liknande för att hjälpa till i planeringen av trappan, något att designa den i. Kanske nån mall också där det står mått. Mest intresserad av en snabbuträkning av längden på trappan om man väljer steghöjden/längden och höjden i taket o.s.v.
Om programmet räknar ut hur mycket material som behövs vore det riktigt bra. :)

I
En trappa som är brant är oftast för kort. Dvs. gånglinjen har hållits kort av utrymmesskäl. Oftast är det trapphålets storlek och risken att slå i skallen i taket i trappans nedre del som bestämmer gånglinjens längd. Därav mina frågor:

1. Kan du ta upp ett längre hål för att minska brantheten, dvs. förlänga gånglinjen?
2. Hur stort är det minsta mått du kan nöja dig med mellan u.k. tak och ö.k. trappsteg i trappan? (Normalt brukar man räkna 2.1 meter.)
3. Ska trappan vara rak eller svängd 90 grader i övre eller nedre delen? (En trappa som är svängd 90 grader i övre delen 'sjunker undan' snabbare för att få tillräcklig höjd under tak i nederdelen och få kortare hål i bjälklaget.)

En rak trappa kan du rita själv med ledning av följande (rita skalenligt i rutnät (1:10) med rutor som är = steghöjd och planstegsbredd, så ser du lättare hur den faller undan m.h.t. minsta avstånd mellan u.k. bjälklag --> ö.k. aktuellt plansteg i förhållande till det trapphål du kan ta upp och ta då hänsyn till att det går att snedställa en bit av hålet (öka längden) i trappans gångriktning i nederdelen med i princip lika mycket som bjälklaget är tjockt):

A. Mät avståndet mellan ö.k. golv i våningen ovanför där trappan ska börja till ö.k. golv i våningen under där trappan ska landa. Dela detta mått med 180. Får du ojämnt mått, avrunda till närmast lägre heltal. Det ger antalet steghöjder. Dividera sen avståndet med det antalet steg. Resultatet är den steghöjd = h, som du får i trappan.
B. Använd formeln 2h + b (=trappstegens bredd) = 570 (steglängd för kvinna) till 630 (steglängd för män). Dvs b= 570/2h -- 630/2h. Någonstans däremellan får du trappstegets bredd och kan då moderera gånglinjens längd mellan dessa båda ytterligheter.
C. Multiplicera trappstegens bredd med antalet steghöjder minus ett (1) då det översta plansteget blir = med golvet där trappan startar. Därav får du gånglinjens längd.
D. Lägg till 25 mm för språnget på nedersta steget. Det är bara på detta steg (alla steg ska ha 25 mm språng för att få plats med hälen när du går nerför trappan) som trappan 'växer' i längd. Alla andra språng inkräktar på underliggande planstegs bredd. Resultat är den totala gånglinjens (= L) längd.

Denna metod duger även för att räkna ut en 90 graders svängd trappa, med sväng i övre eller nedre delen, men den kräver lite mer för att få utjämnade plansteg i svängen för att den ska bli helt bra. Men du kan försöka dra en 45 graders linje från innersväng till ytterhörn i svängen och breda ut ett plansteg och sen försöka puzzla med planstegsbredden tills det ser jämnt ut i plan på papperet i övergången mellan raka steg och svängda steg. Du får då börja så här:

A. Rita trappans bredd skalenligt i plan (1:10-1:20, beroende på stort papper du har, större skala ger bättre noggrannhet). Markera var den ska börja. Rita sen in gånglinjen 45 cm från den sida som ska bli yttersväng och parallellt trappans långsida. Där den ska svänga får du rita en kvarts cirkel som binder samman gånglinjens raka del före svängen med den raka delen efter svängen.
B. Bestäm var du helst ska sluta m.h.t. risken att slå skallen i tak i nerdelen.
C. Rita ett eller max två raka plansteg i den korta delen och håll avstånd till svängen. Du kan behöva 'kila' redan första steget m.h.t. innersvängen om du ska ha en skarp 90 graders sväng direkt.
D. Rita raka steg från slutet, så många du får plats med men lämna avstånd till svängen.
E. Nu börjar filandet med att få plats med resterande antal steg före, i och efter svängen. Du får minska i innersvängen i god tid och breda ut stegen i yttersvängen, men inte mer än att stegbredden på gånglinjen inte överskrider förhållandet 2h+b=630 mm. Då blir det jobbigt för lårmusklerna att gå i trappan.
D. När du tycker att du har fått snitts på trappstegens utbredning i trappan ritar du upp den i skalenlig sektion (helst direkt under planritningen så går det lättare att se sambandet mellan steghöjder och stegbredder) och kollar upp att du kan gå i den m.h.t. risken att slå skallen i tak i nederdelen.

Detta om hur man ritar en trappa. (Får du problem att illustrera stegmått som inte är jämna centimeter, ritar du en svag hjälplinje med längd som är jämnt delbar med antalet steghöjder/stegbredder mellan den totala höjden/längden och avsätter markeringar på den för att rita upp rutnätet. Då spelar det ingen roll om ett steg är 286 mm brett och 174 mm högt. Du får måttet exakt genom detta förfaringssätt.)

Men det finns en annan typ av rak trappa (även svängd) som är bekväm att gå i fastän den är kort och brant. Det är en Wienertrappa. Tänk dig en rak trappa (som nästan kan vara så brant som en lutande stege). Varje steg (med början nere ifrån) är så brett som du får fram genom formeln ovan. (Steghöjden blir alltså densamma.) Så brett ska det första trappsteget vara till vänster (man börjar i de felsta fallen alltid gå i en trappa och även på släta marken med vänster fot först, om du inte lagt märke till det). Till höger smalnar det av till 10 cm. Trappsteget ovanför ska vara brett i höger kant och smalnar av till 10 cm i vänsterkant. Så fortsätter stegen upp. Men... Du får se till att ha sista steget brett till vänster eftersom man helst avslutar gången i trappan med att sätta högerfoten på golvet i våningen ovanför.

• Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
imported_Byggaren skrev:
1. Kan du ta upp ett längre hål för att minska brantheten, dvs. förlänga gånglinjen?
2. Hur stort är det minsta mått du kan nöja dig med mellan u.k. tak och ö.k. trappsteg i trappan? (Normalt brukar man räkna 2.1 meter.)
3. Ska trappan vara rak eller svängd 90 grader i övre eller nedre delen? (En trappa som är svängd 90 grader i övre delen 'sjunker undan' snabbare för att få tillräcklig höjd under tak i nederdelen och få kortare hål i bjälklaget.)
1. Det går inte men behövs nog inte.
2. Ser ingen anledning till att ha mer än normalt.
3. Den ska vara svängd 90 grader i nedre delen, och även svängd i övre delen, men 45 grader vore bättre.

Hittade en trappa som utseendemässigt passar den idén jag har, förutom att den övre delen inte syns.
http://www.trappteknik.com/core/images/8082.ann-jpg

smil skrev:
Det finns flera sådana program, men det är alldeles för dyrt om det bara gäller en enda trapp, så prata med en trappdesigner, exvis Trappteknik så ritar de upp trappen enligt dina önskemål och skickar ritningar i skala 1:1 som du bara limmar på trät och sågar efter.

En trappa är oftast mer komplicerad än hobbysnickaren tänker sig, om den inte ska vara rak eller spiral vill säga. Då kan man ju köpa kit på Bauhaus...
Jag "hittade" ett program, StairCon. Men har inte tittat ordentligt på det ännu.

Intressant angående Trappteknik. Något hum om prisnivå på en sådan tjänst?

ThomasLindgren skrev:
Jag "hittade" ett program, StairCon. Men har inte tittat ordentligt på det ännu.
Intressant angående Trappteknik. Något hum om prisnivå på en sådan tjänst?
StairCon kostar från 2000Euro och uppåt, så det är alltså lite dyrt för bara en trapp...
Vet ej, men skulle gissa på 800-1500kr. Ring och fråga! Finns fler som gör samma grej iofs, men jag kommer inte på någon nu.

smil skrev:
StairCon kostar från 2000Euro och uppåt, så det är alltså lite dyrt för bara en trapp...
Vet ej, men skulle gissa på 800-1500kr. Ring och fråga! Finns fler som gör samma grej iofs, men jag kommer inte på någon nu.
Jag "hittade" det som sagt. :)

ThomasLindgren skrev:
Jag "hittade" det som sagt. :)
Kul.
Varje användare är viktig, men vi föredrar såklart kunder som betalar för sig (det gör det lättare för oss som jobbar med programmet att få mat på bordet hemma) - ska jag be en säljare kontakta dig? Eller ring oss: 091087800, fråga efter en StairCon-säljare.

smil skrev:
Kul.
Varje användare är viktig, men vi föredrar såklart kunder som betalar för sig (det gör det lättare för oss som jobbar med programmet att få mat på bordet hemma) - ska jag be en säljare kontakta dig? Eller ring oss: 091087800, fråga efter en StairCon-säljare.
Nej tack det är bra.

ThomasLindgren skrev:
Nej tack det är bra.
Antog det. Men man kan ju alltid försöka :-)
Det är första dagen efter semestern...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.