emmanicke
emmanicke: tack för snabbt svar, tror även jag ska lyckas med detta. Ps det stämde att det är ett staket. Nicke
2 svar · 1,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Bra plugg i Leca, dock dyr.... http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/3923-laekt-pa-leca.html#post45723
6 svar · 15,3k läst
S
styrman1: Det finns pallningsbrickor att köpa på brädgården. 2, 5 resp 10mm tjocka
4 svar · 3,8k läst
snickarboden
snickarboden: Angående materialval så är det alltid säkrast att kolla med sotaren, det är han/hon som skall godkänna det hela. Generellt gäller att det är 100 mm till brännbart material och kommer man under detta så är det mineritskivor som gäller. Hur man bygger lådan är lite upp till hur man vill göra, man kan regla upp och sänka ner ett helt schakt men räkna med att det tar tid. Enklast är
5 svar · 8,7k läst
J
jakim: Jag skulle nog ha valt en grövre dimension över dörren, kanske 45x 200 eller nått.
4 svar · 10,0k läst
·
J
jon_h: Så lite. Använd alltså samma fog som du fogar resten av golvet med, eller matchande silikon. :)
3 svar · 4,3k läst
M
Mats: Detta rör mer byggteknik så vi flyttar dit
1 svar · 2,9k läst
S
StaffanH: Hej Renoverar tvättsugan i källarplanet på mitt hus från 1970. Väggarna är av lättbetong + puts. Det är halvkaklat idag och jag ska sätta nytt kakel där det befintliga sitter. När jag knackade bort dom förra kakelplattorna lossnade mycket, knappt 1 kvm, av putsen på ett ställe på ena väggen (en innervägg). Hur ska jag nu laga detta innan jag sätter nytt kakel? Kan jag bara putsa
0 svar · 3,7k läst
M
Mats: 2 meters höjd är rätt häftigt för ett L-stöd så där är det snudd på dags för en konstruktör att räkna på det hela
4 svar · 14,9k läst
·
S
sigpl: OSB är en träfiberskiva, ungefär som spånskiva fast med typ hyvelspån. Lite sämre isolering får du precis där regeln sitter, men den är 45mm bred jmf med cellplastens 600mm, så det kan nästan kvitta. Vill du dra på kan du ju ha ett stående lager och ett liggande lager. Tretexen lär isolera hyfsat bra, det jag inte gillade var att innesluta den mellan två fuktspärrar, cellplasten
3 svar · 21,6k läst
P
proudfin: Tack o bock! :)
2 svar · 5,3k läst
Y
yens: Det låter inte alls mycket, ungefär som jag hade gissat, det är mest glespanelen jag är osäker på, innerväggar av reglar och gips har jag byggt ett bra antal, men jag får försöka läsa mig till lite mer info, nu har jag dock en bra grund, tack!
5 svar · 6,2k läst
·
R
rug: Ska man mura med lekablock mot slänten sedan? Räcker det med matta mot slänten, eller ska hela den murade delen putsas? /Calle
4 svar · 3,5k läst
T
Tornhill: Om det är en vanlig, gammaldags, kakelugn så är det nog svårt (eller omöjligt att ta bort och sätta tillbaka två kakel mitt i. Hur sitter spjället? Nära toppen? Då är nog det bästa att ta bort allting ovanför, rensa, och sedan sätta tillbaka det. För att få loss kaklen i en gammal kakelugn som är murad på rätt (traditionellt) vis blöter du en handduk och lägger på toppen.
4 svar · 2,5k läst
P
patrikrask: Hej, Skall bygga ett uterum med balkong ovan. Vill ha ett så platt tak som möjligt och jag undrar vilka dimensioner och hur jag skall göra limträkonstruktionen för att få en nätt stomme och förstås stabil. Kan jag tex "fälla in" takbjälklaget i frontbalk/bakbalk. Hade tänkt att ha plåttak. Snözonen är Stockholm. Jag tänker ha skjutbara dörrar på ena sidan (C). Mittemot den sidan
0 svar · 6,8k läst
H_L
H_L: Var och hämtade 2 såna plåtar/överbleck till mina två vindsfönster av halvmånetyp. Fönstren är ganska stora (12 x 6) så det skulle nog kunna gå att jämföra med ditt tak. 1 dag behövde plåtslagaren ha på sig och då hade jag med fodret som mall. 750 kr(!!) styck fick jag pynta för dem. Det kändes väl dyrt, men jag behövde dem. Kan kanske vara bra att ha med sig att det kan
2 svar · 7,5k läst
S
synpunkter: Snälla....
1 svar · 3,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Så här är mitt hus konstruerat Ytterpanel,luftspalt,vindpapp,isolering,innervägg (typ spån/gips) /K
8 svar · 6,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du kanske kan bygag egna elpelare av tex trä, målade spirorör eller nått ? Som sagt färdiga kan kosta en hel del pengar. Limma väggar mot klickgolv är nog tom sämre än skruv: - Man kan inte enkelt ta loss dom om man använder ett lim som är starkt nog att hålla från början dvs. DEssutom riskerar man då limmärken i golvet. - Golvets "flytande" påverkas - beror lite på
5 svar · 4,1k läst
naresjo
naresjo: Andersmc: den är av typen "planka med skruvar rakt igenom" klaskarlsson: skojfrisk kille hehehe, vilken tur att jag inte har någon handledare på mitt jobb... och hade jag det och den satt löst, så kanse det är ett annat forum :D
3 svar · 3,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Man brukar väl säga att hus som konstruerades på 40-70 talet (typ 1940 - 1975) kan ha radonhaltig lättbetong. Det beror ju på många faktorer dock hur stor halten är och om det finns ngn hälsorisk etc. Totalförbud finsn det inget - men det finns riktlinjer om gränsvärden för radioaktivitet för nybyggnation från slutet av 70-talet. Betongen är fö inte "radonstrålad" - utan den är
1 svar · 1,3k läst
N
NiclasR: Nu har jag lagat mitt mollypluggshål. Så här gick jag till väga: Jag tryckte in den havererade mollypluggen i väggen och filade hålet lite koniskt på baksidan. Blandade till husfix och stoppade ner lite in en vanlig fryspåse. Klippte av ett av hörnen på påsen och använde den som sprits. Spritsade ordentligt med husfix runtom inne i hålet så långt bak jag kom åt och fyllde på
10 svar · 7,3k läst
A
aggen: Tackar för långt svar :) Jag skulle nog vilja ha ytterinnerväggarna uppsatta för att vinna tid och kunna dra igång några element. Innertaket kan jag sätta upp själv Men frågan är ju detta med el, det kanske inte går att kombinera, om elen går i taket kan man väl dra ner den i innerväggarna? Pratar vi syll för ytterrvägg eller också innervägg, om man använder stålskenor
3 svar · 5,2k läst
J
jpettersson: Hej, Jag skall bredda en balkongdörr (från 60 cm till 250cm) och behöver lasta av 2 st takstolar med en balk (se bild). Jag skulle vilja ha lite hjälp av er duktigt folk som kan detta med dimensionering. Hur tjock behöver balken vara för att klara hållfastheten? Det spelar mindre roll vilket material (stål, limträ, vanliga reglar osv). Jag har tegeltak och bor i snözon 1.5. Utbyggnaden
0 svar · 3,6k läst
·
M
Mats: Knepet jag fick lära mig var vanlig skruv i backläge tills spetsen tar sig genom plåten sen framåt igen. Det är ju skruvskallen som ska hålla pappen på gipskivan på plats och sen håller pappen resten av gipsen så att säga så det har jag inte sett nått problem med
5 svar · 8,0k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det där beror väl också på snözon, taklutning samt c/C-mått på takstolarna. Det funkar säkert finfint med både 18,20 och 22 mm - även om 22 mm andas mest kvalitet :) /K
1 svar · 4,6k läst
Q
quilding: Så sant. Kommer förmodligen att nita fast eldosorna pga samma problem, så det blir nog att köra popnit för reglarna också. Inte så mycket extrajobb faktiskt.
2 svar · 4,3k läst
M
Max2: Jag har modulbygda väggar med liggande reglar på c/c 60. Som jag förställer mig borde man kunna montera skivorna liggande men den känns ju onekligen lite ovanligt. Jag ser en fördel med liggande skivor eftersom det inte blir lika många vertikala skarvar som måste understödjas av plåtband eller liknande. Finns det någon rekomendation/standard/norm som man bör följa? Finns det några
0 svar · 2,3k läst
G
gynner: Vi skall bygga ut vårt hus nästa vår/sommar har vi planerat. Det vi har funderingar kring är hur grunden skall byggas? Huset är ett 1.5 plans trähus med källare i suterräng från 1940. Tanken är att förlänga ut huset från ena gaveln med 3-4 meter. Vi har planerat att ta en arkitekt till hjälp med planlösningarna. Vart vänder man sig för att göra en byggnadsteknisk undersökning?
0 svar · 3,0k läst
J
jakim: Det lär vara ohälsosamt för solpanelerna att använda tryckt i konstruktionen pga att det tryckta virket avger "frätande" ångor som försämrar solpanelen. Exakt hur och varför vet jag inte men det kan vara värt att ägna en tanke åt.
7 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.