25 756 läst ·
20 svar
26k läst
20 svar
Hur täta genomföringar i ångspärr
Det kanske skulle vara lösningen på alla diskussioner om att ha fuktspärr eller inte?Faidros skrev:Nä, det är tur att vi inte bor i Texas. Där rekommenderar de tydligen diffusionsspärr på både ut- och insidan:
Where humidity is high in the summer and air conditioning is used, a vapor barrier is recommended on the exterior wall (warm side). During the winter, the interior vapor barrier prevents water vapor from penetrating the insulation and condensing on a cold surface. During the summer, the exterior vapor barrier can prevent water vapor from penetrating the insulation from the outside and condensing on a cold air conditioned surface on the inside of the wall.
Om man har både insidan och utsidan, så när väl byggmaterialet har torkat borde det vara svårt att komma på situationer när fuktspärrarna skulle kunna ställa till med problem.
--- Mats ---
Om en av fuktspärrarna inte är absolut tät, så kommer konsekvensena av ett litet fuktläckage någonstans bli katastrofala, fukten kommer inte kunna diffundera ut ur konstruktionen. Det skulle nog fungera våldsamt dåligt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Även i sverige skulle jag tro att vi kan få sådana situationer med väldigt isolerade hus.jon_h skrev:
Fördelen vi har är ju att vi har rel. torr luft, så även med luftkonditionering inne och uppåt 30 grader ute så blir det ient så mkt kondens.
Annars tror jag inte alls på det här med att späära fukt hit o dit. Det är ju skitsvårt att få allt helt tätt - och det visar sig ju om och om igen att vi misslyckas (i 5 - 10 års intervall då olika byggtekniker som var "bra" döms ut)
Bättre att ha tåliga material och låta husen andas anser jag, och täta lokalt på sådana ställen där man har extrem fukt (våtrum, bastu etc)...
/K
Klicka här för att svara