4 179 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
primer eller inte?
Hej!
Ägnar mig just åt det härliga arbetet att fräsa golvet i källaren. Bort ska gammal färg+mattlim, respektive någon typ av asfalt (?) i ett annat rum. Byggt 1960, väggar av lättbetong, ej dränerat men inga tecken till fukt, ligger på en rullstensås.
Golvet blir lite lagom ruggigt efter slipningen.
Ska jag använda primer innan jag klinkrar? Hindrar det eventuell fuktvandring?? Kommer klinkret att släppa annars, eller räcker det med blaskigt fix?
/Elin
Ägnar mig just åt det härliga arbetet att fräsa golvet i källaren. Bort ska gammal färg+mattlim, respektive någon typ av asfalt (?) i ett annat rum. Byggt 1960, väggar av lättbetong, ej dränerat men inga tecken till fukt, ligger på en rullstensås.
Golvet blir lite lagom ruggigt efter slipningen.
Ska jag använda primer innan jag klinkrar? Hindrar det eventuell fuktvandring?? Kommer klinkret att släppa annars, eller räcker det med blaskigt fix?
/Elin
Primer skall du absolut använda, det är en vidhäftningsprimer som gör att fixet sitter.
De flesta primers är diffusionsöppna, så de släpper igenom ev. fukt.
Läs på burken på resp. primer, där brukar det stå vad den har för egenskaper.
LYCKA TILL!
De flesta primers är diffusionsöppna, så de släpper igenom ev. fukt.
Läs på burken på resp. primer, där brukar det stå vad den har för egenskaper.
LYCKA TILL!
Har följande primer hemma;
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/532_sv.pdf
Kan inte riktigt utläsa huruvida den har en ångbromsande effekt eller inte...
Någon som kan hjälpa mig att uttyda?
/Elin
http://www.mapei.it/Referenze/Multimedia/532_sv.pdf
Kan inte riktigt utläsa huruvida den har en ångbromsande effekt eller inte...
Någon som kan hjälpa mig att uttyda?
/Elin
den funkar utmärkt ! du ska helt klart prima.
det står i pdf filen: "ej avsett att blockera stigande fukt fr underlaget" o det vill du ju inte !
DD
det står i pdf filen: "ej avsett att blockera stigande fukt fr underlaget" o det vill du ju inte !
DD
Klicka här för att svara