4 069 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hängfix på vägg - plattorna glider
Håller på att sätta upp sjösten på väggen i badrummet och har Laticrete hängfix till detta. Jag upptäckte dock att plattorna gled neråt när jag tog bort fogsnöret. Har jag blandat fel? Jag trodde att hängfix var såpass starkt att jag kunde ta bort fogsnöret?
Kan jag låta fogsnöret sitta kvar medan bruket brinner utan att det fastnar i fixet? Eller har fixet brunnit tillräckligt att plattorna inte glider om jag tar bort snöret efter någon timme?
Tacksam för svar.
Kan jag låta fogsnöret sitta kvar medan bruket brinner utan att det fastnar i fixet? Eller har fixet brunnit tillräckligt att plattorna inte glider om jag tar bort snöret efter någon timme?
Tacksam för svar.
Det låter som att du har blandat för löst. Det ska inte behövas något fogsnöre alls om det inte är väldigt tjocka och tunga plattor. Men du kan utan risk låta fogsnöret sitta kvar tills fixet brunnit, om det inte är insmetat allför jäkligt förstås.
Plattorna är 10 x 10 sjösten, 1 cm tjocka. Fixet var som seg havregrynsgröt. Jag upptäckte att jag blandat 1 liter vatten på 3 kg fix fast det skulle vara 9 dl på 3 kg. Jag vet inte om det gör någon större skillnad. Men nu har jag blandat rätt och ska snart röra igen och sen får vi se om det funkar bättre.
Har jag kanske på för mycket fix på väggen? Ska jag kunna se väggen där tänderna på fixkammen dragit över?
Har jag kanske på för mycket fix på väggen? Ska jag kunna se väggen där tänderna på fixkammen dragit över?
Man får nog köra lite på känsla. Fixet ska vara så att när man lyfter upp vispen blir det en liten topp som långsamt faller ner igen. Inte lösare om det ska hänga bra.
Man behöver inte ta i för kung och fosterland när man kammar, det ger sig nog själv. Man ska höra ett skrapande ljud när kammen släpar mot fixet. Vilken kamstorlek har du förresten?
Man behöver inte ta i för kung och fosterland när man kammar, det ger sig nog själv. Man ska höra ett skrapande ljud när kammen släpar mot fixet. Vilken kamstorlek har du förresten?
Klicka här för att svara