Planerar att bygga till ett matrum/uterum/vinterträdgård om 10-15 kvm. Befintliga huset är murat med betongsten direkt på berget på 30-talet, dvs källare finns. Huset ovanför källaren är ett fd reveterat plankhus. På 60/70-talet satte dåvarande ägaren tegelfasad. Man använda då heltegel, inte smalare fasadtegel. På grundmuren/sockeln gjöt man då på en rejäl betongklack som själva tegelväggen står på. Antar att den också är kramlad på något sätt i träväggen. Jag ska nu bygga till i markplan och funderar på två saker.
1. Jag ska ha gjuten platta för tillbyggnaden. Jag kommer att använda typ sulblock eller nåt som jag gjuter fast som en ram/form. I denna form kommer jag att plana ut med singel och sedan cellplast och betonggjutning. 90 % av själva grundsulan kommer att gjutas direkt på berg (samma berg som själva huset står på). Det kommer således att bli "stumt" så det räcker och någon sättning eller liknande rörelse kan jag inte tänka mig att det kan bli. Första frågan är om jag ska gjuta fast den nya plattan för tillbyggnaden i husets sockel som består av betongsten. Många säger nej, för min del känns det som jag är sugen på ja. Hjälp mig!
2. Nästa fråga har med den föregående att göra. När plattan för tillbyggnaden är gjuten ska tillbyggnadens väggar bestå av murad leca som sedan ska putsas. Även här är jag rejält sugen på att mura lecan stum mot tegelväggen. Rätt eller fel? Hur gör jag annars? En bekant har massiv tegelstomme och då murades en tillbyggnad stumt mot tegelväggen (borrade in järn och fästa lecan i tegelväggen med fix), men jag har ju bara ett "tegelskal", låt vara ganska rejält byggt med heltegel och gjuten klack under. Hjälp mig igen!

Snälla....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.